O tomhle jste určitě nikdy neslyšeli. Prototyp elektromobilu čistí během jízdy vzduch od CO2
Studentský tým z Technické univerzity v Eindhovenu sestrojil prototyp osobního elektromobilu, který při jízdě po silnici odstraňuje a ukládá oxid uhličitý ze vzduchu, aby zachytil více CO2, než kolik ho vypustí během celého životního cyklu vozidla.
Tento projekt je sedmým projektem studentů TU/ecomotive, který následuje po konceptu Noah z roku 2018 a Luca z roku 2020. Úkolem týmu Zem (EM-07) bylo sestrojit elektromobil s nulovými čistými emisemi uhlíku.
Tým vytvořil monokok a panely karoserie pomocí aditivních výrobních technik, aby snížil materiálový odpad a produkoval co nejméně emisí CO2 a zároveň využil recyklované plasty, které lze rozmělnit a znovu použít pro jiné projekty.
Využívání recyklovaných plastů pokračuje i uvnitř, spolu s udržitelnými materiály, jako je ananasová kůže. Pro výrobu oken byl místo skla zvolen polykarbonát, který je podle týmu šetrnější k životnímu prostředí. Nainstalován byl také modulární informační a zábavní systém, modulární elektronika a modulární osvětlení, které lze znovu použít v jiných projektech.
Skutečnost, že Zem je elektromobil, znamená, že během jízdy vypouští nulové množství oxidu uhličitého. Vzhledem k tomu, že se tento projekt zaměřil na uhlíkovou stopu vozu a jeho recyklovatelnost, jsou podrobnosti o pohonném ústrojí skoupé, ale studenti nám sdělili, že je instalováno devět modulárních baterií o kapacitě 2,3 kWh, je zde 22kW motor a je zde starý diferenciál Audi s poměrně vysokým převodovým poměrem pro zvýšení točivého momentu.
Víme také, že bylo použito rekuperační brzdění, aby se z baterií vytěžilo o něco více, a na horních plochách byly zabudovány fotovoltaické články, aby se prodloužil dojezd. Zapracováno je také obousměrné nabíjení a digitální zrcátka pro snížení aerodynamického odporu.
To, co vpředu vypadá jako docela standardní mřížka, ve skutečnosti přechází do technologie přímého zachycování vzduchu – na kterou studenti usilují o patent – která čistí vzduch během jízdy. Tým tvrdí, že na každých 20 600 km ujetých za rok rychlostí přibližně 60 km/h lze odstranit až 2 kg CO2. Ačkoli to samo o sobě není mnoho, pokud by se tato technologie rozšířila na miliony automobilů na silnicích po celém světě, pak má potenciál skutečně přispět k úsilí o dekarbonizaci.
Filtr vozu Zem se v současné době naplní po ujetí 320 km a uvažuje se o tom, že by se takové filtry mohly čistit pomocí zelené energie a zachycený CO2 by se ukládal do nádrže při doplňování paliva u dobíjecích stanic a poté by se znovu použil k zachycení další dávky.
Co se stane se zachyceným CO2 po vypuštění, není jasné. I když jsme v poslední době viděli několik zajímavých projektů, které ukazují potenciál pro řešení takových věcí, včetně jeho využití k výrobě ekologičtějšího betonu, vytváření syntetických paliv a plastů z jednoduchých chemických stavebních kamenů a dokonce i vkládání šumivého plynu do bublinkové vody.
„Je to opravdu ještě koncept, který je nutno ověřit, ale už teď vidíme, že v příštích letech budeme schopni kapacitu filtru zvýšit,“ řekla vedoucí týmu Louise de Laat. „Zachycování CO2 je předpokladem pro kompenzaci emisí při výrobě a recyklaci.“
Zdroj: newatlas.com