Nový Moskvič vás možná překvapí. Evropa se mu směje, ale měla by se mít spíše na pozoru

Přidat na Seznam.cz

Obnovení výroby Moskviče v Rusku vyvolalo v mnoha evropských médiích spíše posměch a polemiku, což zase děsí Rusy. Automobiloví analytici však zvedají varovný prst a upozorňují, že celý projekt je třeba vnímat v širším kontextu. Nový Moskvič je skutečně krásnou ukázkou toho, jak Čína efektivně proniká na další obrovský trh. A to není pro výrobce automobilů v EU příliš dobrá zpráva, jak píše server Motor1.

Moskevská automobilka Moskvič byla vždy známá spíše výrobou robustních a odolných, ale také jednoduchých vozů s typicky ruskou nízkou kvalitou zpracování. Tím však trpěly všechny ruské automobilky a ani GM a Renault v počátcích, kdy pronikaly do struktur automobilky v Togliatti, příliš neprorazily.

Proto očekávat, že Rusové najednou prorazí s kvalitou a přístupem typickým pro japonské, jihokorejské nebo evropské automobilky, je naivní. Oznámení, že se chystají obnovit výrobu Moskvičů, proto v EU právem vyvolalo spíše posměšný smích. V Moskvě se nakonec výroba rozjede, vozy se budou dokonce jmenovat Moskvič, ale všechno je trochu jinak, než si mnozí mysleli.

Čína posiluje svou pozici

Čínské automobilky jsou dnes mnohem rozvinutějším odvětvím než před několika lety. Jejich technologický rozvoj postupuje, jejich kapitál roste a zatímco v minulosti byli více závislí na nákupu procesorů a technologií z vyspělejších částí světa, dnes si mohou téměř vše udělat doma. Včetně designu, který byl donedávna spíše baštou Evropy, konkrétně Itálie. A to je pro automobilový průmysl v EU velký problém.

Nesmyslná politická rozhodnutí vedení EU (jak dokazuje současné divadlo kolem emisní normy Euro 7) výrazně oslabila vedoucí postavení výrobců automobilů na starém kontinentu a ti pod tíhou finančního vyčerpání ztrácejí konkurenceschopnost. Automobilový průmysl a související odvětví jsou však pro evropské hospodářství klíčové. Jakékoli posílení vlivu čínských výrobců automobilů je proto pro EU nepříjemnou zprávou. Přesně to se v současné době děje v Rusku. Pro Čínu se otevírá další cesta na sice málo rozvinutý, ale nesmírně velký trh s obrovským potenciálem. Cesta, na kterou už evropští subdodavatelé nemají šanci dosáhnout.

Odchod Francouzů a příchod Číňanů

Po nuceném odchodu společnosti Renault z Ruska a faktickém předání výrobních zařízení ruskému vedení se otevřela možnost opětovného využití opuštěných výrobních zařízení. Toho nakonec po vzájemné dohodě využila čínská automobilka JAC, která hodlá v Moskvě montovat svých pět současných modelů (čtyři SUV a jeden sedan). Vozy samozřejmě upraví, opatří je logem Mosvich a budou je na místním trhu nabízet jako ruské výrobky.

Srovnání ruských Moskvičů s úrovní evropské automobilové produkce není v tomto obchodu rozhodující (bude nejspíš horší), ale pro JAC je klíčové přilákat pozornost místních zákazníků. Jak se již mnohokrát potvrdilo, nejsou důležité technické, ale spíše ekonomické parametry výroby. Do detailů smluv nikdo nevidí, ale jak už Čína několikrát ukázala, dokáže si v tomto ohledu věci dobře ohlídat. Jak nakonec obnovená výroba Moskvičů dopadne, v tuto chvíli nikdo neví, ale pokud se udrží při životě, je to další neklamný znak toho, že Evropa ztrácí na automobilové mapě další obchodně významná území.

Zdroj: redakce, motor1.com