Nový axiální proudový motor General Motors by mohl být klíčem k menším a levnějším elektromobilům
Pomocí unikátního hydraulického systému by automobilka mohla zvýšit účinnost elektromotoru, který je již nyní lehký a kompaktní.
Všechna současná vozidla bateriová elektrická vozidla (BEV) používají motory s radiálním tokem. U radiálních motorů je stator ve tvaru koblihy z měděného vinutí umístěn kolem centrálního rotoru, který je často osazen řadou permanentních magnetů. Jsou mimořádně účinné a dobře se hodí pro daný úkol, ale mají svá omezení. Motory s axiálním tokem by mohly mnohé z jejich nedostatků odstranit a společnost General Motors má plán, jak některé konstrukční výhody této technologie posunout ještě dále, informuje portál Motor1.
Automobilka zveřejnila desítky patentů souvisejících s nově vznikající topologií motorů, ale jeden z nich je opravdu zajímavý. Popisuje systém mechanického zeslabování pole, který zvyšuje otáčky elektromotoru na úkor točivého momentu, podobně jako to dělá konvenční převodovka.
Menší a lehčí motory
Pokud se osvědčí, mohlo by to znamenat menší a lehčí motory s užitečnějším výkonovým pásmem. Největšími vítězi by byla kompaktní a levná elektrická vozidla.
Menší a méně výkonné elektromobily fungující na architektuře s nižším napětím by byly schopny získat dostatek točivého momentu při rozjezdu a poté rozšířit vzduchovou mezeru, aby dosáhly dálničních rychlostí. Menší a lehčí motory by byly podstatně užitečnější.
Tento systém by teoreticky mohl fungovat jako převodovka CVT, která plynule upravuje vzduchovou mezeru a přizpůsobuje tak vlastnosti motoru různým situacím.
Zatím v nedohlednu
Celá tato technologie je jistě zajímavá, ale pravděpodobně nebude nějakou dobu k dispozici. Než se něčeho takového dočkáme, bude příští generace masově prodávaných elektromobilů pravděpodobně obsahovat pokročilejší technologie baterií a drobná vylepšení motorů s radiálním tokem. Přesto, když někdo jako GM usilovně pracuje na axiálním proudu, je třeba předpokládat, že v něm společnost vidí budoucnost.
Zdroj: Motor1