Nové auto si jen tak nekoupíte. Nedostatek nových automobilů může trvat několik let

Přidat na Seznam.cz

Zdá se, že nedostatek polovodičů je již dávno minulostí. Ale to, že se o něčem nemluví, neznamená, že to už neexistuje. Mezitím je krize čipů zjevně stále velkým problémem pro celý automobilový průmysl a může trvat roky, než bude těchto dílů opět dostatek. Proto se také automobilové koncerny a dodavatelé pouštějí do vývoje a výroby polovodičů ve vlastní režii, ale na výsledky si budeme muset počkat. Co to znamená pro řidiče? Nedostatek nových automobilů může přetrvat až do roku 2025, jak píše server Handelsblatt.

Přestože nám v souvislosti s událostmi na Ukrajině klepe na dveře hospodářská krize, svět se ještě nevzpamatoval z kolapsu dodavatelských řetězců těsně po globální pandemii. Kolísající poptávka, nedostatek pracovních sil, rostoucí ceny – to vše se projevilo v situaci v naší ekonomice. Výsledek? Přestože se dostupnost polovodičů celkově zlepšuje, krize v oblasti čipů může v příštích letech omezit dodávky nových automobilů, předpovídá Karsten Schnake, člen představenstva a ředitel nákupu automobilky Škoda.

Zástupce koncernu VW očekává, že problémy na trhu s čipy budou přetrvávat a přenesou se i do dalších let. „Dostupnost čipů je velmi omezená a pravděpodobně taková zůstane i v příštích několika letech,“ řekl Schnake a dodal, že sklady subdodavatelů jsou prázdné, takže jakékoli narušení výroby těchto dílů okamžitě pocítí výrobci automobilů a celý světový trh.

Stále častěji se objevují varování před pokračujícím nedostatkem polovodičů i po roce 2023. Podle poradenské společnosti Alix Partners se výrobci automobilů musí připravit na nedostatek, který zpomalí výrobu nových automobilů i v roce 2024. „Každý, kdo očekává brzké uvolnění situace již v příštím roce, přehlíží skutečnost, že poptávka po čipech potřebných k výrobě jednoho vozidla ještě vzroste,“ upozornil Fabian Piontek ze společnosti Alix Partners.

Společnosti reagují na nedostatek čipů a oznamují nové iniciativy. Německá společnost Bosch investuje do roku 2026 tři miliardy eur do výroby polovodičů – tento závazek zahrnuje jak vývojová centra, tak výrobu součástek přímo v Německu, což by mělo snížit závislost Evropy na dodávkách z Asie. Sám Volkswagen nedávno oznámil partnerství s evropským výrobcem STMicroelectronics. Dohodly se na společném vývoji čipů pro automobily. První výsledky tohoto typu spolupráce však lze očekávat až ve střednědobém nebo dokonce dlouhodobém horizontu, v příštích několika letech.

Zdroj: handelsblatt.de