Neobvyklé vozy z východního bloku, které ne každý zná

Přidat na Seznam.cz

Při vzpomínce na automobilový průmysl východního bloku si vybavíme především populární modely jako Fiat 126p, Polonez, Lada 2107 nebo Yugo Koral. Neměli bychom však zapomínat ale na specifičtější vozy.

Aro 10

Rumunský terénní vůz 80. let se pohyboval ve stínu svého většího bratra Aro 24. S krátkou karoserií o délce pouhých 3827 mm a relativně nízkou pohotovostní hmotností kolem 1100 kg měl model 10 blíže k japonským než evropským konstrukcím té doby.

Je zajímavé, že nízkorozpočtový charakter neznamenal špatné terénní schopnosti. Rámová konstrukce, pohon 4WD s přední nápravou připojenou pákou a robustní odpružení však neodpovídaly pohonu v nejslabších verzích. Výkon 54 koní benzinového motoru 1.3 byl příliš malý. Naštěstí byly k dispozici i varianty s dieselem 1.9 vypůjčeným od Renaultu, který v nejvyšší verzi dosahoval výkonu 92 koní.

Dacia 1410 Sport

Pokud zůstaneme v Rumunsku, nelze nezmínit model Dacia 1410 Sport, který byl dvoudveřovou sportovní variantou oblíbeného sedanu. Vyznačoval se nejen absencí zadních dveří a nižší linií střechy, ale také změněným designem přední a zadní části vozu.

Již v době svého debutu v roce 1982 se nejednalo o příliš moderní vůz. Navíc benzinový motor 1.3 o výkonu 54 k umožňoval o sportovním výkonu jen snít. Je však třeba uznat, že vypadal velmi atraktivně, což mu umožňovalo vyniknout z davu nudných konkurentů.

Lada Oka

Extrémně malé, extrémně lehké a poháněné slabými motory. Sovětská interpretace typického městského vozidla, která vznikla na konci Sovětského svazu. Koncept, který debutoval v roce 1988, se ukázal být natolik úspěšný, že se v něm pokračovalo dalších 20 let.

Původně měla být Oka poháněna motorem z malého automobilu. Nakonec však Rusové vyvinuli vlastní konstrukci o objemu 650 cm³ a výkonu 30 koní. Vůz s ním dokázal zrychlit na 100 km/h za 30 sekund a jet až 120 km/h. Poslední kusy však byly mnohem výkonnější a měly 53 koní. Zajímavý byl i elektrický koncept s dojezdem až 100 km.

Melkus RS 1000

Supervůz z NDR – tak lze ve zkratce popsat kupé se zvedacími dveřmi. Karoserie z kompozitních materiálů by se stejně dobře mohla objevit v katalozích Ferrari nebo Lamborghini. Bohužel skrýval smutnou pravdu.

Melkus RS 1000 představený v roce 1970 vycházel z komponentů Wartburgu 353 a motor, tříválcový dvoutakt, pocházel rovněž z Wartburgu. Díky karburátorům převzatým z motocyklů MZ dosahoval výkonu 70 koní a v závodní verzi 100 koní. Přesto to nebyly hodnoty hodné sportovního vozu. Poslední ze 101 vyrobených vozů opustil drážďanskou dílnu v roce 1979.

Wartburg 311 Cabrio

Mimořádně stylový a bez střechy. Wartburg 311 byl bez ohledu na styl karoserie opravdu pěkný vůz, který se alespoň po vzhledové stránce neměl za co stydět ve srovnání se svými západními konkurenty. To je pravděpodobně důvod, proč se jich v USA prodalo tolik.

Bylo by zajímavé vědět, jak se místní zákazníci, zvyklí na silné motory, dívali na kouřící 0,9 litrový motor, který měl výkon jen 37 koní a dosahoval maximálně 115 km/h. O větru ve vlasech tedy nemohla být řeč. S takovým designem však bylo jistě možné vystoupit z davu.