Němci odhadují, že do roku 2040 přijde o práci každý čtvrtý člověk zaměstnaný v automobilovém průmyslu
Zatímco ekologická politika EU postupně mění složení vozového parku na silnicích, komplexní digitalizace a elektrifikace vozidel zajistí pro změnu nebývalou proměnu prodeje a servisu automobilů. A pokud lze věřit nedávné německé studii, není to zrovna příjemná zpráva. Podle Institutu pro ekonomiku automobilového průmyslu (IfA) a Fraunhoferova institutu (FIAO) zanikne do roku 2040 více než 25 % všech pracovních míst v oboru, jak píše server Automobilwoche.
Obě výše uvedené organizace tvrdí, že obchod s novými automobily a následné služby (např. servisní) budou v nadcházejících letech čelit masivnímu propouštění. Již do roku 2030 se očekává, že počet zaměstnanců v samotných prodejnách automobilů v Německu klesne o 18 %, přesněji ze 435 000 na 356 000 osob.
O deset let později, tedy v roce 2040, přijde podle odhadů IfA a FIAO o práci v tomto odvětví více než čtvrtina zaměstnanců ve srovnání se současností. V tomto případě hlásí mínus 28 procent a pokles pod 313 tisíc.
Výše uvedené údaje lze nalézt v nejnovější studii dvou institutů s názvem „Dopad na zaměstnanost v automobilovém průmyslu v letech 2030/2040“, kterou Němci vypracovali pro státní agenturu e-mobil BW a ministerstvo hospodářství spolkové země Bádensko-Württembersko.
Pokud se domníváte, že jde o příliš lokální záležitost, než aby se týkala Slovenska, nebudeme se s vámi přít. Je však třeba vzít v úvahu, že i když elektrifikace vozového parku nebo digitalizace naší ekonomiky probíhá poněkud pomaleji, je velmi pravděpodobné, že se jim nevyhneme. Jinými slovy, letopočty se mohou mýlit a měli bychom počítat s určitým skluzem, ale snižování pozic v obchodu s automobily je nevyhnutelné.
Studie uvádí, že z hlediska čistě prodeje nových automobilů bude ovlivněna až každá třetí pozice. Podle zprávy zanikne až 36 % pracovních míst v ústředních útvarech odpovědných za plánování, administrativu a organizaci. V maloobchodě, tedy především na prodejních pozicích, se odhaduje snížení o 34 % a 24 % lidí přijde o práci v dílnách nebo skladech.
Podle odborníků bude toto propouštění souviset s digitalizací obchodních procesů, tedy s rostoucím využíváním internetu, digitalizací automobilů, jinými slovy zjednodušením jejich pohonů, a celkovou změnou prodejních modelů spojenou například se zrušením dealerství.
O to se nyní budou snažit zejména automobilky, aby své výrobky neprodávaly prostřednictvím nezávislých prodejců (kteří logicky musejí mít své marže, aby přežili), ale přímo zákazníkům.
Výše uvedené změny by sice mohly v dlouhodobém horizontu něco ušetřit, ale transformace nebude zadarmo, a to znamená jediné. Automobilky a autoservisy budou muset investovat, a tedy šetřit, například na zaměstnancích a jejich počtu.
Zdroj: redakce, automobilwoche.de