Tři největší hříchy majitelů škodovek. Tímto zkrátíte autu životnost o 3 roky minimálně
Asi si taky pamatujete na starou dobrou Octavii s motorem 1.9 TDI. To byl držák, který s trochou lásky najel půl milionu kilometrů a pořád jel dál. Tahle doba je ale pryč. Dnešní škodovky, ať už je to Fabia, nebo Superb, jsou plné sofistikované techniky.
Jsou sice úsporné, ekologické, ale také mnohem citlivější. Zatímco staré auto vám odpustilo leccos, to moderní si každé zanedbání pamatuje a brzy vám ho spočítá.
Životnost vašeho vozu tak není daná z výroby, ale máte ji plně ve svých rukou. Mnoho řidičů však nevědomky dělá tři zásadní chyby, které jejich auto zbytečně posílají do předčasného důchodu.
Nejde tady o žádnou vědu, ale o přehlížené prohřešky, které pramení z nepochopení toho, co moderní motory a převodovky skutečně potřebují.
Nevěřte slepě marketingu
Tohle není ani tak o lenosti jako o důvěře. Věříte oficiálním servisním plánům, které slibují dlouhé intervaly mezi prohlídkami a „doživotní“ náplně. Na papíře to vypadá skvěle, hlavně pro firmy a leasingové společnosti, které chtějí co nejnižší náklady na provoz během prvních pár let. Jenže co je výhodné pro prvního majitele, stává se časovanou bombou pro toho druhého.
Nespadněte do olejové pasti
Moderní benzínové motory TSI mají přímé vstřikování, což je super pro spotřebu, ale má to i stinnou stránku. Palivo se vstřikuje rovnou do válce a neomývá sací ventily jako dřív. Ty se tak zanášejí karbonem z výfukových plynů a olejových par.
A právě prodloužený interval výměny oleje tento proces dramaticky urychluje. Olej po takové době ztrácí své čisticí a mazací schopnosti, je plný nečistot a sám se stává zdrojem dalších úsad. Výsledek? Zanesené sání, zalepené pístní kroužky, ztráta výkonu a vysoká spotřeba oleje. Nakonec vás čeká drahé čištění motoru nebo v horším případě generálka.
Řešení je přitom jednoduché a odborníci se na něm shodují. Měňte olej po 15 000 km nebo jednou ročně. Pokud jezdíte hlavně po městě krátké trasy, zkraťte interval klidně na 10 000 km.
Mýtus jménem „doživotní náplň“ v převodovce DSG
Podobně zrádná je víra v doživotní náplň u automatických převodovek, hlavně u 7stupňových DSG se suchými spojkami. Výrobce sice výměnu oleje nepředepisuje, ale olej časem degraduje teplem a kontaminuje se vlhkostí a drobnými kovovými částečkami.

Výsledkem je selhání drahé řídicí jednotky, které se projevuje cukáním, zmateným řazením a pádem do nouzového režimu. Oprava stojí desítky tisíc. Proto platí, že i u „bezúdržbové“ převodovky nechte olej preventivně vyměnit, ideálně kolem 120 000 km.
I u převodovek s mokrými spojkami, kde se výměna oleje po 60 000 km předepisuje, je zanedbání tohoto intervalu fatální.
Nenuťte dělat svůj vůz to, na co není stavěný
Moderní technologie jsou často úzce specializované. A když je používáte v nevhodném režimu, aktivně je ničíte. Nekoupili jste si špatné auto, ale možná špatné auto pro vaše potřeby.
Pamatujte na to, že diesel do města nepatří
Filtr pevných částic zachytává saze a potřebuje se pravidelně čistit spálením sazí při vysoké teplotě. To se ale děje jen při delší a svižnější jízdě, typicky na dálnici. Pokud s dieselem jezdíte jen krátké trasy po městě, regenerace se nikdy nedokončí. Nespálená nafta naředí motorový olej a filtr se beznadějně ucpe. Auto ztratí výkon, rozsvítí se kontrolky a výměna filtru vás vyjde na desítky tisíc.
Netýrejte suchou spojku DSG v koloně
Převodovka se suchými spojkami je lehká a efektivní, ale nemá chlazení spojek olejem. Při plynulé jízdě to nevadí, ale v městských zácpách je to peklo. Pomalé popojíždění nutí spojky neustále prokluzovat, čímž se extrémně přehřívají a rychle opotřebovávají. Výsledkem je cukání při rozjezdu a drahá výměna celé spojkové sady. Pokud už takové auto máte, ulevte mu v kolonách tím, že vyřadíte na neutrál.
Neignorujete volání o pomoc
Třetí hřích je prosté odkládání problému. Majitelé často ignorují první varovné signály v naději, že samy zmizí. Jenže malá a snadno řešitelná závada se časem téměř vždy rozvine v totální a drahou destrukci.

Vždyť to jen trochu chrastí
Tohle se týká hlavně starších motorů TSI, které měly poddimenzované rozvodové řetězy. Jejich volání o pomoc je typické: krátké kovové zachrastění hned po nastartování studeného motoru. Není to „normální zvuk“. Je to zvuk povoleného řetězu, který může kdykoliv přeskočit. Pak se písty potkají s ventily a motor je na odpis. Pokud tento zvuk slyšíte, okamžitě jeďte do servisu.
Od lehkého cuknutí k desetitisícové faktuře
Ani automatická převodovka neodejde bez varování. Cukání při rozjezdu, vibrace, zmatené řazení nebo nezvyklé zvuky jsou jasným signálem, že něco není v pořádku. Může to být jen prkotina, která se dá vyřešit výměnou oleje nebo přehráním softwaru. Když to ale budete ignorovat oprava vás bude stát majlant.
Investice do prevence je ten nejlepší způsob, jak ochránit hodnotu svého vozu a ušetřit si desítky tisíc za opravy. Vaše auto se vám za to odvděčí spolehlivostí a mnoha lety bezproblémového provozu.
Zdroje: autoweb, motorfans, auto.cz,