Nejošklivější japonská auta, ze kterých vám bude špatně od žaludku
Shrnout všechny ošklivé japonské designy do jednoho seznamu je složité, ale zde je výběr designových nedostatků japonských aut, ze kterých vám bude špatně od žaludku.
Zeptejte se většiny nadšenců, jaká slova si spojují s japonskými vozy, a odpovědi mohou zahrnovat kvalitu konstrukce, řemeslné zpracování, inovaci a výkon. Má to svůj důvod: japonští výrobci v průběhu let zvedli laťku pro zbytek automobilového průmyslu hned v několika ohledech. Jejich solidní kvalita zpracování a přijatelné ceny v šedesátých letech podbízely americkým a evropským konkurentům a v devadesátých letech vozy jako Supra Mk4 odstartovaly novou vlnu tunningové kultury po celém světě.
Japonské automobilky se proslavily ještě jednou, méně žádoucí věcí a tou je výroba ošklivých aut. Země vycházejícího slunce vyrobila v průběhu let tolik ošklivých aut, že pravděpodobně předčí všechny ostatní automobilky. A to i s přihlédnutím k nesčetným designovým propadákům Italů a směšným výtvorům britských výrobců. Shrnout všechny ošklivé japonské designy do jednoho seznamu je složité, protože jich jsou doslova desítky.
Suzuki X90
Na první pohled není Suzuki X90 nejhorší, ale čím déle se na něj díváte, tím je horší. Japonsko devadesátých let bylo možná místem průkopnických inovací, ale také produkovalo některé pořádné šmejdy a X-90 byl jedním z nich. Vůz kombinuje malé SUV Samurai s designovými prvky Mazdy Miata a je ošklivou směsicí prvků, o které nikdo nestál. Prodeje byly samozřejmě mizivé, protože nikdo nechtěl kupovat dvoumístný kompaktní sportovní SUV-kabriolet. Jaké překvapení.
Mitsuoka Nouera
Mitsuoka není mimo Japonsko příliš známé jméno, ale tato společnost trvale vyrábí jedny z nejošklivějších vozidel na světě, a proto se v tomto seznamu objevuje vícekrát. Nouera je první z těchto ošklivých vozů, který je o to horší, protože se pod ním skrývá Honda Accord. Jednoduchý, ale neškodný exteriér Accordu je dávno pryč a nahradila ho přední část, která vypadá jako Jaguar Mk2 zkřížený s naštvaným pavoukem. Ani zadní část vozu nevypadá lépe, zadní světla a zadní nárazník vypadají, jako by se snažily distancovat od zbytku vozu.
Foto: Mitsuoka
Nissan Murano CrossCabriolet
Trend kabrioletů SUV je styl, který odmítá vymřít a VW stále nabízí kabriolet T-Roc s kapkovitou střechou těm několika málo zákazníkům, kteří o něj stojí. Vyrobit dobře vypadající SUV kabriolet je téměř nemožné a Nissan Murano CrossCabriolet je dobrým příkladem proč. Zadní část vozu je vypouklá a předimenzovaná, aby vznikl prostor pro skládací střechu, většina ostatních proporcí Murana se však nezměnila. Vypadá spíše jako špatná práce ve Photoshopu než jako skutečný sériový vůz, přesto se Nissanu nějakým způsobem podařilo prodat přes 5 000 kusů jen v Severní Americe.
Foto: Nissan
Yamaha OX99-11
Výrobce motocyklů Yamaha v devadesátých letech krátce koketoval s myšlenkou vyrobit sportovní vůz, ale chtěl něco jiného než zbytek trhu. Poté, co společnost odmítla několik návrhů designu pro jeho přílišnou „normálnost“, zrodil se model OX99-11. Jednalo se o dvoumístný sportovní vůz, který se údajně inspiroval závodními vozy skupiny C té doby. Byl to jistě radikální design, který však příliš nezestárl, především díky své podobnosti se žralokem kladivounem. Japonská finanční krize znamenala, že OX99-11 byl po vyrobení pouhých tří prototypů sešrotován.
Foto: Yamaha
Mitsuoka Galue Convertible
Druhá Mitsuoka na tomto seznamu je skvělou volbou pro ty, kteří rádi cítí vítr ve vlasech a slyší smích kolemjdoucích, když vidí, jak toto monstrum projíždí kolem. Sdílí některé vizuální podobnosti s modelem Nouera, ale jako základ používá zcela jiný dárcovský vůz. Je to neuvěřitelné, ale pod povrchem této podivné retro-moderní mashup je ve skutečnosti Ford Mustang. Mezi kabrioletem Galue a Mustangem není žádný výkonnostní rozdíl, takže jediným důvodem, proč si lidé tyto vozy kupovali, bylo to, že dávali přednost vzhledu Mitsuoka.
Foto: Mitsuoka
Toyota Mirai 1. generace
V nové, druhé generaci Toyoty Mirai se společnosti podařilo pozoruhodně dobře proměnit vůz v něco, čím by lidé mohli chtít jezdit. První generaci však už nic nezachrání, protože byla zřejmě navržena podle hesla „udělej Prius, ale ještě ošklivější“.
Foto: Toyota
Nesmyslně velké větrací otvory vpředu působí vzhledem k nedostatečnému výkonu Mirai téměř komicky a stejně tak je zdeformovaná i zadní část vozu. Toyota má s prodejem Mirai na vodíkový pohon už tak dost problémů, takže si opravdu zkomplikovala život tím, že ho udělala tak špatně, jak vypadá.
Foto: Toyota
Toyota Will Vi
Na přelomu devadesátých a nultých let spolupracovala Toyota se skupinou dalších japonských společností, aby se pokusila zjistit, co mladí zákazníci od automobilů požadují. Po dlouhém přemýšlení dospěli k závěru, že lidé chtějí vůz Will Vi. Will Vi je hatchback Yaris, který byl důkladně přestavěn. Není překvapením, že mladí lidé se styděli, když si představili, jak řídí jednu z těchto ošklivých podivností, a tak byl Will Vi po pouhém roce prodeje rychle vyřazen.
Foto: Toyota
Mitsuoka Orochi
Mitsuoka Orochi je tak ošklivé auto, že je známé jen díky tomu, že je zařazeno do nesčetných seznamů nejošklivějších aut. Je nemožné ho v nich neuvést, protože vypadá jako karikatura automobilového designu, jako komiksová interpretace padoucha, jak by měl supersportovní vůz vypadat.
Foto: Mitsuoka
Na rozdíl od většiny ostatních modelů Mitsuoka byl Orochi postaven pro konkrétní účel, a proto nevyžadoval dárcovský vůz. Výroba skončila v roce 2014, ale ne dříve, než se vůz stal ve své vlasti úspěšným.