Nejlevnější vozy ve svých segmentech představuje šest návrhů pro drahé časy

Přidat na Seznam.cz

Nová auta jsou den ode dne dražší. To platí pro všechny segmenty trhu, i pro ty cenově dostupné. Jaké jsou minimální částky, za které si dnes můžete koupit jednoduché auto do města, univerzální kompakt nebo SUV pro rodinu? Podívali jsme se na to přímo u výrobců.

Nejlevnější vůz do města – Hyundai i10

Poté, co Toyota ukončila výrobu klasického modelu Aygo, převzal roli nejlevnějšího nového vozu v Česku Hyundai i10 s cenou nejméně 262 000 Kč. Za tuto částku získáme pěkně vypadající vůz v poměrně chudé verzi výbavy, ve které stěží najdeme klimatizaci. Vůz je vybaven základními systémy podpory řidiče a tempomatem.

Motor? Osvědčený benzinový motor 1.0 o výkonu 67 koní, což z i10 nedělá rychlostního démona. První setina se na displeji objeví po 15,2 sekundách. Průměrná spotřeba paliva udávaná výrobcem je 5,3 litru na 100 km.

Nejlevnější vůz segmentu B – Dacia Sandero

Za 266 000 Kč si můžeme koupit Sandero ve výbavě Access. Bílý lak v kombinaci s černými plastovými nárazníky nevyvolává příliš pozitivní emoce.

Motor je benzinový 1.0 o výkonu 65 koní. Jedinou výhodou je pouze jeho prostá přítomnost. Sprint z 0 na 100 km/h zde trvá 16,7 sekundy a udávaná spotřeba paliva v cyklu VLTP se pohybuje v rozmezí 5,2-5,5 litru na 100 km.

Nejlevnější nový kompakt – Škoda Scala

Pro zákazníky, kteří hledají všestrannost, jsou stále nejlepší volbou kompaktní vozy, které se stejně dobře osvědčí mimo město i ve městě. Scala těmto potřebám dobře vyhovuje a je také nejlevnějším pětimístným hatchbackem této velikosti. Za 402 000 Kč si můžete pořídit variantu Active s manuální klimatizací, základními multimediálními systémy a systémy podpory řidiče.

Zážehový motor 1.0 TSI o výkonu 95 koní má slušný výkon (zrychlení na stovku za 10,9 s) a nekouří příliš mnoho – 5,6 l na 100 km. K úplné spokojenosti chybí už jen šestistupňová automatická převodovka.

Nejlevnější limuzína v segmentu D – Škoda Superb

Třetí generace je s námi již 7 let a stále je silná. Přestože od svého uvedení na trh výrazně zdražil, stále zůstává nejlevnějším modelem ve svém segmentu. Po stažení modelů Passat Sedan, Renault Talisman a Ford Mondeo z trhu je také jedním z posledních.

Za 700 000 Kč získáte benzinový motor 1.5 o výkonu 150 koní, který je standardně spojen s automatickou převodovkou DSG. Tato kombinace umožňuje zrychlit na stovku za 9,3 sekundy a podle prohlášení výrobce spálí 6,3-7,2 litru benzinu na 100 km. Mezi prvky palubní výbavy patří automatická klimatizace, zadní parkovací senzory, tempomat a digitální hodiny.

Nejlevnější SUV – Dacia Duster

Hodně auta za málo peněz – ačkoli ceny Dusteru také dramaticky vzrostly, rumunská nabídka je stále bezkonkurenční. 365 200 Kč stačí na koupi bojovně vyhlížejícího auta pro celou rodinu, ovšem pouze za předpokladu, že nebudeme příliš nároční. Výbava základní varianty Essential je velmi chudá. Stačí říci, že chybí klimatizace, kterou dostaneme pouze ve variantě Comfort za 405 000 Kč.

Motor TCe o výkonu 90 koní se zase může ukázat jako příliš slabý. Na 100 km/h zrychlí za 13,1 sekundy a spotřebuje v průměru 6,2 litru benzinu na 100 km.

Nejlevnější 7místné auto – Dacia Jogger

Technicky se podobá modelu Sandero, ale má mnohem delší rozvor a délku karoserie. V dalším prostoru bylo možné najít místo pro velký zavazadlový prostor nebo další řadu sedadel. Ti, kteří se rozhodnou pro druhou možnost, musí zaplatit 413 000 Kč.

Kromě možnosti přepravy šesti cestujících dostanou také 100koňový motor s tovární plynovou instalací, který umožňuje zrychlit na stovku za 13 sekund, přičemž spotřebuje 7,8 litru benzinu na 100 km. V základní variantě Essential bohužel tradičně pro Dacii nenajdete klimatizaci.

Ceníky vs. realita

Jak vidíte, nejlevnější verze nejsou příliš atraktivní. Kupující, který se řídí pouze cenou, musí být připraven vzdát se mnoha prvků výbavy, které jsou v 21. století považovány za téměř povinné. Proto je obtížné takové konfigurace na ulicích najít.

Většina zákazníků si pochopitelně raději připlatí za o něco vyšší verzi výbavy a získá například klimatizaci. Každopádně vozy v základních verzích představují marži toho, co vyjíždí z továren. V důsledku toho bývají konečné pořizovací ceny těchto vozů mnohem vyšší.

Částky uvedené v tomto článku se vztahují k vozům uvedeným v cenících výrobců k 15. dubnu 2022, které je možné objednat a vyrobit.

Zdroj: Škoda, Dacia, Hyundai