Nejlepší 2.0 diesely, které můžete v autě mít. Které to jsou?
Dieselové motory mají stále mnoho výhod a naléhání médií na tom nic nezmění. Pokud jste často na cestách, těžko najdete lepší motor. Proto jsme se dnes podívali na trh s náhradními díly a máme pro vás několik návrhů od různých značek. Zde jsou podle nás nejlepší dvoulitrové diesely.
2.0 JTD – Fiat
Mechaniky odolný vznětový motor je 2.0 JTDm vyvinutý inženýry Fiatu. Tento motor vychází ze stejně propracované konstrukce 1.9 JTD, která je přítomna prakticky ve všech modelech koncernu Fiat. Úpravy oproti motoru 1.9 JTD se omezily na mírné zvýšení zdvihového objemu a modernizaci vybavení motoru. Díky tomu jednotka splňuje emisní normu Euro 5. Na trhu je přítomna od roku 2008 a je také v katalogu značek Opel, Saab, Lancia a Alfa Romeo.
Stejně jako u motoru 2.0 HDI použil výrobce přímé vstřikování common-rail, 16ventilů, filtr pevných částic, dvouhmotový setrvačník a turbodmychadlo s proměnnou geometrií lopatek. Životnost turbodmychadla a dalších součástí je ovlivněna způsobem a podmínkami používání.
2.0 TDI – Volkswagen
Koncern VAG byl po léta známý výrobou kultivovaných a mimořádně odolných vznětových motorů, včetně motoru 1.9 TDI. Jeho místo zaujal stále slavný motor 2.0 TDI. Koupě verze z prvních let výroby je bohužel zárukou nákladných problémů způsobených četnými konstrukčními vadami. Výrobce v průběhu let systematicky zdokonaloval konstrukci motoru a dosáhl přijatelné úrovně odolnosti ve srovnání s konkurencí. Nejzávažnější problémy byly odstraněny do roku 2008, ale mechanici doporučují vyhnout se jednotkám vyrobeným před rokem 2012.
V novějších verzích je již motor 2.0 TDI vybaven přímým vstřikováním common-rail. K dispozici je ve verzi 140 koní se vstřikováním Bosch a Siemens ve variantě 170 koní. Motor zajišťuje velmi dobrou dynamiku a citlivě manipuluje s obsahem nádrže. Mnoho exemplářů již úspěšně překonalo vzdálenost 400-450 tisíc kilometrů.
2.0 CRDi – Kia/Hyundai
Čtyřválcový vznětový motor 2.0 CRDi, vyráběný v letech 2001-2010 a montovaný do mnoha modelů značek Kia a Hyundai, se setkává s pozitivním hodnocením. Konstrukce vyvinutá italskou společností VM dostala 16ventilovou hlavu, přímé vstřikování common-rail a turbodmychadlo. Některé varianty byly vybaveny také filtrem pevných částic. Motor 2.0 CRDI se dodával v několika výkonových variantách – 113, 125 a 140 koní. Pouze nejslabší varianta měla turbodmychadlo s pevnou geometrií lopatek, ostatní varianty používaly turbínu s proměnnou geometrií.
Vstřikovací systém vyvinula společnost Bosch. Výměna rozvodového řemene, která se provádí každých 120 tisíc kilometrů. Uživatelé si zase pochvalují jeho relativně nízkou spotřebu paliva.
2.0 HDI – PSA
Navzdory obecným názorům o poruchovosti francouzských technických řešení je právě konstrukce koncernových inženýrů PSA považována za jeden z nejlepších vznětových motorů na trhu ve své objemové třídě, který poráží německou nebo japonskou konkurenci. Čtyřválcový motor 2.0 HDI, představený v roce 1998, měl zpočátku výkon 90 nebo 109 koní. Od počátku své kariéry na trhu výrobce používal přímé vstřikování common-rail, což přispělo k vysoké kultuře práce a výkonnosti jednotky. Každá z variant používala osmiventilovou hlavu.
V roce 2003 byla představena modernizovaná verze motoru s 16ventilovou hlavou. Dalšími úpravami vznikly verze s výkony 136, 140, 150, 163 a 180 koní. Každá verze je vybavena rozvodovým řemenem – podle výrobce se vyměňuje každých 120 tisíc kilometrů. Nezdá se, že by filtr pevných částic, kterým jsou mladší vozy standardně vybaveny, způsoboval nějaké provozní problémy. Slabší verze měla turbodmychadlo s pevnou geometrií lopatek, ostatní s variabilní.
2.0 dCi – Renault
Po sérii kvalitativních přešlapů v čele s motorem 1.9 dCi se inženýři Renaultu rozhodli vyvinout od základu nový vznětový agregát, který by se zbavil nedostatků svého předchůdce. Motor 2.0 dCi se v nabídce značek Renault a Nissan objevil v roce 2005. Byl kombinován výhradně se šestistupňovými převodovkami, což přispělo k dosažení nízkých hodnot spotřeby paliva bez ohledu na model.
Každá varianta 2.0 dCi je vybavena 16ventilovou hlavou a přímým vstřikováním common-rail. Zajímavé je, že všechny varianty jsou vybaveny turbodmychadlem s proměnlivou geometrií lopatek – nejvyšší varianty mají také kapalinové chlazení. Rozvod je poháněn odolným řetězem. V závislosti na modelu byl k dispozici motor 2.0 dCi o výkonu 130, 150, 170, 175 a 180 koní.
2.0d – BMW
Pokud hledáte kultivovaný vznětový motor, vyplatí se zajímat se také o výchozí variantu motoru 2.0d od BMW. Jednotka s neobvyklou (pro bavorskou značku) čtyřválcovou konstrukcí debutovala v řadě 3 E46 v roce 1998. V prvním období výroby se používalo archaické rotační čerpadlo a motor dosahoval výkonu 115 a 136 koní. Rychle však bylo zavedeno přímé vstřikování common-rail. Následovaly varianty s výkonem 115, 122, 150 a 163 koní.
Každá varianta má 16ventilovou hlavu a turbodmychadlo s proměnnou geometrií lopatek. Rozvody jsou poháněny řetězem. Mechanici jednomyslně nedoporučují kupovat novější varianty dvoulitrového dieselu BMW. Starší modely se doporučují pro jejich bezproblémový výkon a relativně nízké provozní náklady.