Nejhezčí nadčasové interiéry aut podle naší redakce

Přidat na Seznam.cz

Podle mnohých je interiér nejdůležitější částí každého vozu. Koneckonců je to hlavně to, co vidíme, když sedíme za volantem. Neexistuje jediný recept na dokonalý kokpit, ale pokusili jsme se vybrat některé z nejzajímavějších návrhů.

Alfa Romeo 159/Brera

Ergonomické, nadčasové a především krásné. Toto je kokpit vozu Alfa Romeo 159/Brery. Italským designérům se podařilo skloubit praktičnost a použitelnost s velkým množstvím sportovního stylu. Výsledkem je design, který by se hodil do jakéhokoli supersportu stejně dobře jako do Alfy segmentu D.

Velkorysá středová konzole obrácená k řidiči nenechává nikoho na pochybách a hodiny zasazené hluboko v palubovce připomínají, jak krásné byly jednoduché detaily před érou bezduchých displejů. Jedná se o zdaleka nejlepší interiér v dostupné kategorii a jeden z nejkrásnějších celkově.

Bugatti Chiron

Není umění vytvořit z luxusních materiálů interiér, který vypadá dobře. Trik spočívá ve vytvoření tvarů, které jsou krásné samy o sobě, zatímco materiály pouze zdůrazňují kvality designu. Podle našeho názoru má takový interiér Bugatti Chiron.

Úžasná křivka rozdělující kabinu na dvě části, minimalistická středová konzole, futuristická, ale ne tak přehnaná jako u Paganiho hodin a volantu. A pak jsou tu dokonale prolnuté hrany, které vytvářejí tvary, jež na sebe navazují. Vynikající materiály a hrdá číslice 500 na tachometru dokonale dotvářejí design. Interiér Chironu, v některých ohledech podobný interiéru Carrery GT, nemá konkurenci.

Mercedes SL W113

Vraťme se do doby, kdy se místo plastů a klavírní černé používaly kovové, kožené a nekonečně chromované interiéry. Toto je Mercedes SL W113. U tohoto vozu potěšení nezačíná, když ho řídíte, ale když usednete za volant a objevíte mistrné zpracování každého detailu.

Přitom všem se neztratil důležitý faktor, kterým je pohodlí při obsluze. Vše je precizní, hodiny a ukazatele jsou velké a dobře čitelné, nicméně některé prvky, jako je páka pod pravou nohou nebo ovládání dálkových světel levou nohou pomocí tlačítka vedle pedálů, mohou být překvapivé. Je však třeba říci, že ačkoli se jednalo o počátek 60. let, byla již tehdy věnována pozornost bezpečnosti a to instalací sloupku řízení a odstraněním všech ostrých hran přístrojové desky. Skutečná pastva pro oči.

Bugatti 16C Galibier

Jednotná definice umění neexistuje, ale pokud bychom ji hledali v automobilovém světě, byla by asi nejlepším příkladem tato. Palubní deska Bugatti 16C Galibier. Kokpit svým tvarem připomíná loď, máme zde charakteristický střih, táhnoucí se i přes strop. Někdo může říct, že symetrický interiér je lenost designéra, ale v takové kombinaci se vše spojuje a vypadá jednoduše krásně.

Pagani Huayra BC Roadster

Italská estetika často nebezpečně balancuje na hranici umění a kýče. To se projevuje v práci italských módních domů, v architektuře nebo v automobilovém průmyslu. Interiér vozů Pagani vzbuzuje extrémní pocity. Někteří jej považují za kýč. Ale my však považujeme kabinu modelu Huayra za nejkrásnější v historii automobilismu.

Toto ukazuje nevyzpytatelnost značky Pagani, která na palubní desku propašovala řadu ne zcela zřejmých detailů. Otáčkoměr nad tradičními hodinami neukazuje počet ujetých kilometrů, ale dobu chodu motoru vyjádřenou v hodinách. Je to jeden z mnoha odkazů na předválečné letecké tradice, které se prolínají celým vozem Huayra (včetně jeho názvu). Tlačítka klimatizace vypadají jako klávesy klarinetu, a to je další Paganiho celoživotní, jen neznámá vášeň.

Odhalený mechanismus řazení se skládá ze 67 součástí. Ale právě proto je tento projekt tak výjimečný: je plodem nespoutané, jedinečné vášně jednoho umělce. I když je to trochu kýč.

Saab 9–5

V posledních letech švédský přístup k designu triumfuje po celém světě. i když ne vždy se to týká automobilového průmyslu. V modelu 9-5 však Saab předvedl interiér, který nás zaujal a který je zajímavý i dnes. Především je třeba poznamenat, že v případě švédského modelu je tvar přístrojové desky výsledkem celkové myšlenky, nikoliv souhrnem náhod.

Středová konzole je spojena s pouzdrem hodin jedinou plochou. Celá je mírně natočená k řidiči. Po prvním faceliftu zmizela ze středové konzoly některá tlačítka a nahradil je barevný displej. I když byla tlačítka klimatizace nahrazena pohodlnějšími a příjemnějšími ovladači až při druhém faceliftu, stále si není na co stěžovat. Saab se také rozhodl přidat několik vychytávek, které u konkurence nenajdete. Funkce Noční panel vypnula osvětlení všeho kromě rychloměru. Ideální pro jízdu v noci. Zapalování bylo umístěno mezi předními sedadly.

Zajímavostí byl asymetricky kalibrovaný tachometr. Při nižších hodnotách je stupnice širší a při vyšších se zužuje. Proč Ve Švédsku byly pokuty za překročení rychlosti v zastavěných oblastech již dříve vysoké. Ukazuje se, že před nimi může chránit i design interiéru vozu.