Na barvě výfukových plynů záleží. Poznáte podle ní, jakou máte poruchu

Přidat na Seznam.cz

Jediná správná barva výfuku je bezbarvá nebo mírně šedá. Pokud tomu tak není, znamená to, že došlo k závadě na motoru nebo jeho příslušenství. Odborník na motory a majitel autoservisů Michal Jurečka vám prozradí, co může znamenat špatná barva výfukových plynů.

Bezbarvé výfukové plyny by neměly být důvodem k obavám, a pokud je vůz dostatečně starý, není třeba se obávat ani mírně šedého nádechu. Pokud dým zbělá, zešedne, zčerná nebo zmodrá, jedná se pravděpodobně o závadu nebo opotřebení motoru.

Bílá barva – zkontrolujte hladinu chladicí kapaliny

„Malé množství bílého kouře bez ohledu na převládající povětrnostní podmínky by nemělo být důvodem k obavám o stav motoru. Často se tato barva objevuje při ranním startu, během delší odstávky nebo v zimě. Je to důsledek odpařování vody usazené ve výfukovém systému. Po dosažení provozní teploty výfukové plyny zpravidla ztrácejí barvu. Pouze u velkých a starých motorů mírně zešednou,“ říká Michal Jurečka, odborník na motory.

„Pokud však z výfuku dlouhodobě vycházejí bílé výfukové plyny, zejména po zahřátí motoru, je to již důvod k obavám. Chladicí kapalina se často dostává do spalovacích komor. Vyplatí se zkontrolovat hladinu chladicí kapaliny v nádržce nebo chladiči. Pokud je chladicí kapaliny málo, může být vadné těsnění hlavy. Může to být také chyba EGR ventilu s chladičem,“ dodává.

Černá barva – vstřikovače, DPF nebo tuning

Černý kouř se nejčastěji objevuje při chodu vznětových motorů a při velkém zatížení vyladěných jednotek. Pokud kouří pouze při zrychlování, není se zatím čeho obávat. Pokud však diesel kouří černě neustále a za všech okolností, může to znamenat vysoký obsah sazí ve výfukových plynech. Nemusí se nutně jednat o demontáž filtru pevných částic, i když se to často děje.

Pokud má motor najeto hodně kilometrů, je pravděpodobné, že má opotřebované vstřikovače, které dodávají příliš mnoho paliva. „Černě zbarvený kouř znamená, že motor má příliš bohatou palivovou směs. Bez ohledu na to, zda se jedná o dieselový nebo benzinový agregát,“ vysvětluje Michal Jurečka, majitel autoservisů a odborník na motory.

Ve výfukovém systému vozidla se zážehovým motorem mohou být příčinou černého kouře problémy se správnou funkcí sacího systému, vadné vstřikovače (především u jednotek s přímým vstřikováním) nebo poruchy lambda sondy.

Modrá barva nemusí vždy znamenat konec životnosti motoru

„Modrá barva téměř vždy znamená, že se do spalovacích komor dostává nadměrné množství oleje. Důvodů může být několik. Často je známkou opotřebení motoru, což při dnešních cenách servisních služeb a použitých dílů téměř vždy znamená jeho výměnu,“ vysvětluje Jurečka.

Příčinou modrého kouře však může být opotřebení samotného turbodmychadla, které propouští olej do sacího systému. V tomto případě již není nutné motor vyměňovat. Postačí repase dílů.

Šedý kouř? Zajděte k mechanikovi, ale nepanikařte

Intenzivní šedé výfukové plyny se nejčastěji objevují u automobilů s benzinovými motory a signalizují příliš bohatou palivovou směs. Ke správnému měření jeho hladiny slouží řídicí jednotka motoru a snímače. Příčinu tohoto jevu je třeba hledat ve snímačích, které v důsledku poruchy narušují složení směsi. Šedý kouř může také znamenat, že se do spalovacích komor dostala chladicí kapalina.

Věnujte pozornost zápachu výfukových plynů

„Kromě barev stojí za to věnovat pozornost také zápachu výfukových plynů. Sladký zápach signalizuje závadu těsnění hlavy a štiplavý/dušivý zápach signalizuje ucpaný filtr pevných částic. Na druhou stranu zápach připomínající automobily z dob komunismu, např. dvoutaktní automobily, není nic jiného než přebytek oleje ve výfuku,“ dodává Michal Jurečka, majitel autoservisů a odborník na motory.