Můžete ušetřit až 50 procent. Zde je seznam dílů, které se vyplatí repasovat
Na první pohled má repasování dílů jen samá pozitiva – šetří suroviny, snižuje emise CO2 a hlavně je levnější než nákup nového dílu. Je však důležité si uvědomit, že ne vše lze repasovat, jak píše server Autokult.
Není žádným tajemstvím, že průměrné stáří vozidel na českých silnicích je jedno z nejvyšších v Evropě. V současné době je to 15,5 roku a odborníci uvádějí, že se v příštích letech může ještě zvýšit. To je ovlivněno faktory, jako je rostoucí inflace, nedostatek součástek, problémy s dodavatelskými řetězci nebo omezená dostupnost nových automobilů.
Stejné faktory přispívají i k něčemu dalšímu, a to k rostoucímu trhu s renovovanými náhradními díly. Podle průzkumu Sdružení automobilových distributorů a výrobců (SDCM) je v Evropské unii již přibližně. 10 % náhradních dílů na trhu s náhradními díly je již repasováno. A toto číslo neustále roste.
„Repasované autodíly poskytují téměř stejně vysokou kvalitu jako nové komponenty a jsou oproti nim výrazně levnější. Odhadujeme, že i cca. 50 procent,“ vysvětluje Jaroslav Krlesz, ředitel technologické společnosti.
Co je to vlastně repasování?
Jedná se o obnovu dílu nebo podsestavy do továrního stavu, která zahrnuje výměnu jednotlivých součástí, které mohou být takové operaci podrobeny. Kromě ekonomického aspektu je zde také otázka životního prostředí. Opětovná výroba náhradních dílů přispívá k cíli EU dosáhnout do roku 2050 klimatické neutrality. Díky tomu, že použité součástky dostaly druhý život, podařilo v roce 2020 zabránit 800 000 tunám emisí CO2. Pro srovnání, tato hodnota odpovídá uhlíkové stopě, kterou za rok zanechají obyvatelé 120tisícového města.
Repasování součástí umožňuje použít o 50 až 90 procent méně surovin než při výrobě zcela nových dílů. Celý proces je tedy prospěšný jak pro životní prostředí, tak pro koncového uživatele. Pokud k tématu přistupujeme se zdravým rozumem. Je sice pravda, že mnoho součástí lze repasovat, ale existují také díly, jejichž opětovná montáž představuje riziko pro naši bezpečnost.
Které díly lze repasovat?
Jednou z nejčastěji repasovaných součástí jsou vstřikovací systémy. Především proto, že nové jsou velmi drahé. To se týká především vznětových motorů. Další součástí, kterou stojí za to renovovat, je turbodmychadlo.
Je však třeba mít na paměti, že repase turbodmychadla s proměnlivou geometrií lopatek je velmi složitá a ne vždy úspěšná. Pozornost je třeba věnovat také ventilům EGR – zde je nutné opravu provést na dílech z výroby. Pro obnovu jsou vhodné následující výrobky:
- vstřikovací systém,
- turbodmychadlo,
- hlava válců a blok motoru,
- filtr pevných částic,
- startér,
- alternátor,
- čerpadlo posilovače řízení,
- kompresor klimatizace,
- dvouhmotové kolo (i když je těžké si být jistý, že po opravě bude vše dobře fungovat),
- měnič točivého momentu,
- převodovky
- hnací hřídele a klouby (u vozidel SUV nemusí být hřídele odnímatelné),
- hnací spojky (pokud je to možné),
- brzdové třmeny
- hlavní válce,
- ramena zavěšení (pokud mají vyměnitelná pouzdra a konce),
- tlumiče (pokud je lze demontovat a nejsou k dispozici nové),
- převodka řízení
- nárazníky,
- zadní svítilny
- světlomety (pokud se renovace omezuje na výměnu reflektorů nebo leštění skel)
Jaké díly nelze repasovat?
Jednou z komponent, které by neměly být repasovány, jsou airbagy. Důvodem jsou nejen bezpečnostní otázky, ale také zákony. V Česku je zakázáno znovu instalovat jednou demontovaný airbag, ale i přesto je trh s použitými nebo repasovanými airbagy na vzestupu.
Při rozhodování o výměně airbagu si nikdy nemůžeme být jisti, zda byla oprava provedena s náležitou péčí, a tedy zda bude nasazena ve správný čas a zda vůbec bude fungovat. A to přináší velké nebezpečí nejen nám, ale i cestujícím.
A nejen to. Pokud si koupíte díl z neznámého zdroje, může se stát, že v pouzdře není ani airbag, přestože je díl prodáván jako „repasovaný“. Proto jej vyměňte pouze za nový a originální a opravu nechte provést v servisní organizaci.
Nebezpečné může být i rozhodnutí o repasování kovových nosných částí karoserie. Po deformaci ztrácejí své původní vlastnosti, které výrobce předpokládal při návrhu.
Ne vždy se také vyplatí čelní skla repasovat (s výjimkou modelů s neobvyklými a obtížně přístupnými čelními skly). Ačkoli mnoho firem nabízí služby leštění nebo odstraňování třísek, operace se provádí na riziko zákazníka. Kromě toho lze často sehnat nové, levné náhrady pro oblíbené vozy.
Z komponentů motoru se rozhodně nevyplatí repasovat chladič nebo součásti výfukového systému. Problémem může být také obnova viskózních spojů, které nelze demontovat.
Zdroj: autokult.pl