Mechanik radí, jak laicky zjistit skutečný počet najetých kilometrů ojetého vozu
Téma skutečného počtu najetých kilometrů u ojetého vozu je stále aktuální. A vždycky bude. Organizace, které tyto informace dříve shromažďovaly, vycítily příležitost a z důvodu příjmů je začaly poskytovat za poplatek. Argumentovaly tím, že dokud byly veřejně dostupné, začaly se množit podvody a stahování bylo zhruba stejné jako při poslední evidenci.
Jak si pomoci? Jednoduchý a jednoznačně úspěšný způsob neexistuje. U některých vozů to jde, jindy ne. Obecně platí, že ani extrémně nízký, ani extrémně vysoký počet najetých kilometrů není snadné odhalit, jak píše server DAS.
„Bývaly doby, kdy se počet najetých kilometrů u vozu dal posoudit podle stavu interiéru. Řekněme odřené pedály, potrhané bočnice sedadel. Dnes je to přežitek. Za směšné peníze lze pořídit kompletní interiér v zachovalém stavu nebo si nechat přečalounit volant. Je to v řádu stovek eur. Navíc materiály v novějších vozech nejsou tak kvalitní jako před desítkami let,“ říká Michal Jurečka, majitel autoservisů a odborník na motory.
„Umělé kůže nebo jiné díly vykazují známky opotřebení i při méně než 50 000 km! Také interiér služebního vozu používaného jedním řidičem, služebního vozu, který řídí více lidí, a stejného modelu se stejným počtem najetých kilometrů používaného rodinou bude vypadat jinak,“ dodává Jurečka.
Auto z dovozu
Při koupi vozu z dovozu to může být o něco jednodušší než při koupi vozu u nás. Stačí si jen pohlídat doklady. Podíváte se například na zprávu o technickém průkazu nebo pojištění, kde je uveden i počet najetých kilometrů. „Ptáte se, co servisní knížka? Samotná servisní knížka se v průběhu let falšovala mimořádně často. Navíc tištěná podoba pomalu, ale jistě mizí,“ říká odborník na motory Jurečka.
„Například vůz na LPG má v tomto ohledu výhodu. V zahraničí si servisy vedou evidenci a při kontaktu se servisem obvykle zjistíte, kolik má konkrétní vůz najeto. Netvrdím však, že je to možné vždy,“ dodává.
Také kontrola vozu podle dokumentace není nikdy stoprocentní. Vše může být upraveno, zfalšováno. Spousta faktur a protokolů se prostě nedbale nebo úmyslně ztratí.
A co placené databáze? Ty samozřejmě také shromažďují nějaké údaje. Ale ani těm bych stoprocentně nevěřil. Také ne každá společnost nabízí stejný rozsah informací.
Jak z toho ven?
Jednoznačně nejlepší metodou, za kterou však obvykle musíte zaplatit, je podrobná autodiagnostika. „Samozřejmě u vozu za pár tisíc se bez ní obejdete, ale u vozu za 250 tisíc a více bych zvážil i tuto možnost. Řídicí jednotky moderních vozů nesou spoustu nesourodých informací, podle kterých lze určit, zda je stav tachometru autentický, či nikoliv. Jedná se například o informace o intervalech výměny oleje, vypalování DPF atd. Stejně tak lze při této operaci zjistit i některé chyby uložené v řídicí jednotce,“ říká Michal Jurečka, majitel autoservisů a odborník na motory.
Kvalitní autodiagnostický program samozřejmě nestačí. Rozhodně potřebujete mistra, který ví, kde a jak se v systému hledá. Poplatky, které si za to účtují, se často blíží 2000 Kč, ale jako poslední kontrola vozu před koupí se to rozhodně vyplatí.
Zdroj: redakce – autorský článek, das.cz