Máte celoroční pneumatiky? Na jihu Evropy můžete mít problém
Celoroční pneumatiky šetří peníze za nákup dvou sad: zimní a letní, dopravy při dodání, výměny pneumatik, náklady na servis a problémy se skladováním pneumatik. Ale nejsou však ideální. Na dovolené v Chorvatsku, Itálii, Francii nebo Španělsku si můžete mít problém, píše server Moto.
Ještě před několika lety byl nákup pneumatik jednoduchý: v létě jste si koupili letní pneumatiky a v zimě jste mohli bezpečně jezdit na zimních pneumatikách. Nyní však přichází na trh stále více výrobců s pneumatikami pro celý rok.
- Zimní pneumatiky poznáte podle četných lamel, které zajišťují dobrou přilnavost na sněhu. Tyto pneumatiky jsou vyrobeny z měkčí pryže než letní pneumatiky, což zajišťuje jízdní stabilitu a krátkou brzdnou dráhu i při teplotách pod bodem mrazu.
- Letní pneumatiky nemají jemné lamely, ale spíše široké drážky mezi bloky běhounu. Tyto drážky jsou navrženy tak, aby odváděly vodu, když je vozovka mokrá, a zabraňovaly hromadění vody mezi pneumatikou a vozovkou. Tuhé bloky běhounu navíc zajišťují přilnavost a bezpečnost i v extrémních jízdních situacích (boční smyk v zatáčkách, prudké brzdění). Směs pryže se dobře chová při teplotách nad 10 stupňů.
- Celoroční pneumatiky mají užší bloky běhounu s výraznými podélnými drážkami. Vizuálně se jedná o kombinaci zimních a letních pneumatik. Pryžová směs, která se v nich používá, je navržena tak, aby fungovala při teplotách od minus 30 do plus 40 stupňů.
Jsou tedy určeny především pro druhé modely v rodině a malé vozy, které se obvykle pohybují po městech a příležitostně na krátkých cestách. Jak řekl jeden velký prodejce pneumatik: jsou jako kožené boty adidas. V zimě je vám příliš zima a v létě je jim příliš horko.
Horší je, když si někdo v rámci úspory nákladů koupí takové pneumatiky na dovezené rychlé auto.
Na co musíte myslet?
Celoroční pneumatiky jsou oficiálně zimními pneumatikami, takže jsou právně klasifikovány stejným způsobem (označeny symbolem M+S, pokud byly vyrobeny před rokem 2018, nebo nyní symbolem Alp – sněhovou vločkou v tříramenné hoře). Proto může být jejich rychlostní index nižší než maximální rychlostní index vozidla (nemusí, ale může).
To je důležité, protože v některých zemích lze v letních měsících používat zimní a celoroční pneumatiky pouze v případě, že mají rychlostní index minimálně stejný jako homologace vozidla (takové ustanovení platí například v Itálii). To je důležité zejména v případě nehody vozidla s těmito pneumatikami.
Když policie zasahuje u nehody, zkontroluje rychlost pneumatiky, zapíše ji do formuláře o nehodě a… to dává pojišťovnám záminku. V důsledku toho může dojít k problémům s vyplacením náhrady škody nebo dokonce k účtování nákladů majiteli celoročních pneumatik, který je ve skutečnosti poškozeným.
Předpisy jsou jedna věc, praxe druhá
Pracovníci německé asociace ADAC analyzovali 400 brzdových testů provedených v posledních pěti letech. Cílem jejich zprávy bylo zjistit, zda mají těžší elektromobily a plug-in verze delší brzdnou dráhu než automobily se spalovacím motorem.
Abychom předešli dotazům čtenářů, rádi bychom rovnou upozornili, že to nebylo zjištěno. Podívali jsme se však na pneumatiky testovaných vozů. Vzhledem k tomu, že se pravděpodobně objeví otázky, jak lze srovnávat testy staré pět let, rád bych zdůraznil, že všechny testy jsou srovnatelné, protože ADAC vždy provádí testy podle přesných norem.
- Brzdění se vždy provádí na suché vozovce
- Brzdná dráha je na stejném úseku testovací dráhy
- Vozidlo má vždy letní pneumatiky
Samotný test se vždy skládá z deseti nezávislých brzdění na dané vzdálenosti. Rychlost, při které začíná brzdění, je 100 km/h. Z těchto měření se vypočítá průměr a výsledek se zadá jako brzdná dráha vozidla. Z těchto 400 testů byly dva modely vybaveny standardními celoročními pneumatikami a oba dopadli špatně.
Vítězem žebříčku ADAC pro spalovací verze (a celého žebříčku) se stalo Porsche 911 Carrera S. Tato skutečnost nepřekvapuje, protože jeho nízké těžiště, sportovní brzdy, motor vzadu a obrovské pneumatiky mají za následek brzdnou dráhu pouhých 30,9 metru.
Největším překvapením mezi spalovacími verzemi je však páté místo. Toho se ujalo „auto s tříválcovým motorem“. Tímto modelem je Ford Focus Tournament 1.0 EcoBoost, který měl stejnou brzdnou dráhu jako Audi A7 (32,1 m). To jasně ukazuje, že i rodinný vůz bez sportovních ambicí může perfektně brzdit, pokud má dobrý brzdový systém a dobré pneumatiky.
Na opačném pólu, mezi nejhůře brzdícími benzinovými vozy, se umístilo Suzuki Jimny. Tento malý terénní vůz je určen pro jízdu v terénu i na silnici, a proto má pneumatiky, které takový provoz umožňují.
Bohužel, jak se říká v inženýrství, „když je něco dobré na všechno, není to dobré na nic“ a brzdná dráha 45,2 metru je toho důkazem. Pneumatiky, které mají mít dobré vlastnosti v terénu, jsou z hlediska bezpečnosti silničního provozu jednoznačně problémem. Peugeot Rifter si v testu vedl velmi špatně. Přestože se jedná o nový model, zastaví se až po 41,4 metrech.
Pak máme další potvrzení výše zmíněného rčení, že „na všechno je něco“. Land Rover Discovery je standardně nabízen s celoročními pneumatikami, díky nimž má brzdnou dráhu 40,9 metru. U plug-in hybridů byly nejlepší Mercedes GLE a Polestar 1, které dosáhly brzdné dráhy 33,2 m.
Zatímco Polestar 1 s výkonem 609 koní se zdá být pokračovatelem „sportovních schopností“ a po vzoru klasické spalovací verze má také dokonale propracovaný brzdový systém, těžký Mercedes je překvapením.
Třetí skončilo BMW 745e, které se zastavilo po 33,3 metrech, a čtvrtý ve třídě byl VW Golf GTE s 33,4 metry. Za zmínku stojí, že podle zprávy ADAC váží Golf GTE o 244 kg více než jeho bratr Golf 1.5 eTSI a brzdí o 0,4 m kratší.
Jak vysvětlují inženýři ADAC, je to důsledek nižšího těžiště vozu
Mezi pěti poraženými v této kategorii byl nejhorší Suzuki Across, který se zastaví až po 39,7 metrech. Hlavní příčinou dlouhé brzdné dráhy jsou standardní celoroční pneumatiky (Yokohama AVID GT BluEarth M+S), které nemají na suché vozovce takovou přilnavost jako letní pneumatiky. Toyota RAV4, která je konstrukčně shodná se Suzuki Across, je na letních pneumatikách Bridgestone Alenza H/L33 mnohem lepší. Jeho brzdná dráha je 38,4 m.
Celoroční pneumatiky jsou náhradou zimních pneumatik a na zasněžené silnici si „nějak poradí“. Možná vám neumožní bezstarostnou jízdu po sjezdovce, ale pro jízdu v zimě ve městě jsou ideální. Mají však také nevýhody zimních pneumatik v létě, a to špatné brzdění, „plavání v zatáčkách“ a nedostatečnou stabilitu při vyšších teplotách.
Zdroj: moto.pl. adac.de