Levnější ceny pohonných hmot? Ještě si je užijte, nová omezení EU je vyženou až na 70 Kč za litr
V budoucnu se bude systém emisních kvót vztahovat mimo jiné i na silniční dopravu. Levné ceny tankování (nebo řekněme příznivější cenovky) se za pár let stanou minulostí. Odborníci počítají s tím, že v letech 2035 až 2040 by litr paliva mohl stát i dnes nepředstavitelných 70 Kč. Odborníci však zdůrazňují, že emise musíme zkrotit dříve, než bude na klimatickou krizi pozdě. V dlouhodobém horizontu se však současné přijatelnější ceny, které máme v současnosti zejména u nafty, stanou minulostí.
Silniční doprava bude od roku 2027 rovněž zahrnuta do systému emisních povolenek EU. To, co by jinak znělo jako nudná byrokratická informace, je ve skutečnosti pro motoristy velmi důležitá zpráva. Jak upozornil server Heute, tento krok má potenciál výrazně zvýšit ceny pohonných hmot u pump.
Výrazný dopad na peněženky motoristů se očekává konkrétně od roku 2030. Vše bude určovat cena, za kterou se bude obchodovat tuna CO2, přičemž pesimističtější odhady odborníků hovoří o 4 700 Kč až 7 000 Kč za každou tunu CO2. Celkový očekávaný trend je jasný. „Ceny budou nadále růst, takže v letech 2035 až 2040 budeme muset počítat s cenami kolem tří eur za litr. To jsou očekávané hodnoty,“ vysvětluje ekonom Erwin Mayer.
Daň z CO2 jako bič na emise
Pro srovnání, v Rakousku již daň z CO2 existuje a v současné době činí cca 767 Kč za tunu CO2, což zdražuje naftu a benzin zhruba o 1,65 Kč. Server Heute vypočítává možné zdražení takto: při ceně CO2 2 300 Kč za tunu se cena pohonných hmot zvýší asi o 5,91 Kč, při ceně 4 725 Kč jde o zvýšení asi o 11,80 Kč, zatímco při ceně 7 000 Kč hovoříme o zvýšení o 17 Kč. V praxi tak lze nárůst ceny po roce 2030 přirovnat k tomu, co jsme zažili během energetické krize v loňském roce, kdy ceny za litr pohonných hmot rostly směrem k 50 Kč/litr.
Čím méně bude emisních povolenek, tím méně emisí bude vypuštěno do ovzduší. Emise však budou stále dražší, což by mohlo cenu nafty nebo benzínu vyhnat až k 70 korunám, jak nastiňují odborníci. Dobrou zprávou je, že finanční prostředky, které EU díky obchodování s emisemi získá, se domácnostem vrátí v podobě různých dotací a podpor, a to prostřednictvím tzv. sociálního fondu.
Je pravda, že předvídat vývoj na tolik let dopředu je do značné míry loterie. Podle současných odhadů se však motoristé musí připravit na to, že v budoucnu prostě budou za pohonné hmoty platit více, a důvodem nejsou jen výkyvy světových cen ropy.
Zdroj: redakce, heute.at