Láká vás Škoda na CNG? Pak neotálejte, modely G-Tec už dlouho v nabídce nebudou

Přidat na Seznam.cz

Před několika dny jsme díky pozorným kolegům z Auto Motor und Sport zaznamenali, že česká značka zcela stáhla z místního trhu modely G-Tec s motory TGI. Nutno dodat, že Škoda žádnou velkou díru do světa CNG na západ od České republiky neudělala, ale bylo to trochu podezřelé, protože ostatní koncernové značky krok mladoboleslavské firmy nenásledovaly. Je to dočasné, nebo se pohon na plyn chýlí ke konci?

Jak uvádí německý server AMS, Škoda měla donedávna jednu z nejrozsáhlejších modelových řad s motory na stlačený zemní plyn. Ještě před několika lety jste mohli jezdit s městským mini Citigo na CNG a dnes najdete jednotky TGI v modelech Octavia, Scala a crossover Kamiq.

Háček je samozřejmě v tom, co se v současnosti děje s cenami paliv a plynu kvůli konfliktu na Ukrajině, politice životního prostředí a schopnosti Unie vyjednávat o cenách energií na světových trzích. Nebudeme zabíhat do podrobností, ale výsledek je jasný. Provozovat auto na stlačený plyn se prostě nevyplácí tak dobře jako dříve.

Jen pro ilustraci. Pokud se dnes 1 kg CNG prodává za přibližně 46 Kč a plynová Scala ujede v průměru 5 kg na 100 km, pak vás kilometr jízdy vyjde na cca 2,2 Kč. Po přepnutí na benzin bude jezdit na zhruba 6,5 litru zemního plynu na sto, takže při průměrné ceně 42,3 Kč za litr bude kilometr jízdy stát 2,75 Kč.

Neberte tyto údaje jako přesný údaj. Říkáme jen, že v současné době je rozdíl v provozních nákladech na kilometr ve prospěch modelu na plyn. Pokud dnes zaplatíte cca 646 000 Kč za Octavii 1.5 TGI ve výbavě Ambition a cca 595 000 Kč za stejný model s motorem 1.5 TSI, budete muset ujet přibližně 120 000 kilometrů, abyste rozdíl v ceně vyrovnali. A benzín má o 20 koní vyšší výkon.

Dobře, objektivně se to stále vyplatí, ale zájem o ně klesá a navíc Škoda bude muset v souladu s koncernovou politikou postupně přejít na elektromobily.

Co to znamená pro fanoušky CNG? Bohužel špatnou zprávu

Německý mluvčí Škody nechtěl serveru AMS nic říci o stažení všech modelů G-Tec z trhu. Naopak slovenské zastoupení, které má z aktuálně vyráběných modelů na CNG pouze Octavii, bylo mnohem vstřícnější.

„Škoda postupně ukončí výrobu verzí G-Tec modelových řad Scala, Kamiq a Octavia s pohonem na CNG na začátku roku 2024. Z tohoto důvodu již dochází k postupnému ukončování příjmu objednávek na tyto modely na jednotlivých trzích v závislosti na dostupnosti vozů v daném regionu a počtu přijatých objednávek,“ říká Zuzana Kubíková, PR manažerka Škoda Auto Slovensko.

Jinými slovy, stále máte možnost koupit si Škodu na plyn, ale nebude to trvat dlouho, což samozřejmě platí i pro ostatní koncernové značky, tedy Audi, Seat a VW. „Postupně ukončíme prodej modelů na CNG na všech trzích, ale zákazníci budou mít i v následujících měsících k dispozici skladové vozy u našich autorizovaných partnerů,“ dodává Zuzana Kubíková a my můžeme jen zopakovat slova z titulku. Pokud chcete vůz Škoda na CNG, neotálejte. Nebudou.

Zdroj: auto-motor-und-sport.de, ŠKODA