Lada Granta je hotová navzdory sankcím. Chybí jí ABS i airbagy

Přidat na Seznam.cz

Nedávno jsme vás informovali o novém nařízení ruské vlády č. 855 s názvem „Uplatňování povinných požadavků na některá kolová vozidla a posuzování jejich shody“. Tato vyhláška popisuje zjednodušená pravidla pro certifikaci nových osobních automobilů, což umožní domácím automobilkám vyrábět modely bez pokročilého elektronického vybavení, které Rusku chybí kvůli sankcím uvaleným po agresi proti Ukrajině. Výsledkem je přepracovaná Lada Granta a konec modelu XRay.

Ruský web ZR informoval, že všechny montážní linky AvtoVAZu jsou v současné době odstaveny a budou spuštěny až začátkem června. Po uvedení do provozu by měli být schopni vyrábět zjednodušené verze modelů Granta a Niva, ale nad modely Largus a XRay crossover, které jsou založeny na francouzské platformě B0, visí otazník.

Ruský ministr průmyslu a obchodu Denis Manturov sice ujistil, že výroba bude pokračovat, konkrétní modely však neuvedl. A tamní první zdroje již naznačují, že přinejmenším Lada XRay se po ukončení výroby nevrátí.

V továrně totiž neprobíhají žádné úpravy tohoto vozu, které by umožnily jeho výrobu i ve zjednodušené, jak Rusové říkají „protisankční“ podobě. V této souvislosti je třeba poznamenat, že AvtoVAZ měl s tímto modelem problémy již loni v červnu. Kvůli nedostatku polovodičových součástek byla společnost nucena vyřadit ze své nabídky multimediální systém EnjoY Pro a sankce tyto problémy samozřejmě jen prohloubily.

Naopak ruští motoristé se mohou spolehnout na oholenou Ladu Granta. Tato verze je dokonce připravena a objednávkový systém pro tento model bude spuštěn v průběhu června. Z prvních snímků, které se objevily na sociálních sítích rozdíly nepoznáte, ale Lada se opravdu vrací v čase.

Bez ABS i airbagů

Nová Granta přišla o airbagy, chybí jí systém Era-Glonass, který dokáže rozpoznat nehodu a automaticky přivolat pomoc, a majitelé mohou zapomenout také na protiblokovací systém ABS a stabilizační program ESP.

Co se týče motorů, ruský vůz přechází z normy Euro 5 na Euro 2. Očekává se, že vůz bude poháněn relativně novým benzinovým čtyřválcem VAZ-11182. Má litinový blok, dvouventilové rozvody a Rusové při jeho vývoji oproti předchůdci odlehčili ojnice a písty, jak uvedl server Archyde.

Zpočátku s ním měli problémy kvůli časování poháněnému rozvodovým řemenem. Ačkoli v laboratorních podmínkách vydržel 200 000 kilometrů, v praxi se roztrhl mnohem dříve, a co hůř, v tomto místě se písty setkaly s ventily. Přestože automobilka nepoužila kvalitnější řemeny a ty se nadále trhaly, v roce 2018 upravila písty tak, aby se při selhání řemene nedotýkaly ventilů, a poškození tak bylo výrazně menší.

Tato pohonná jednotka o objemu 1,6 litru a výkonu 90 koní při 5 000 ot/min by měla pohánět také přepracované modely Vesta, Niva Legend a Niva Travel, přičemž AvtoVAZ plánuje vyrábět 30 000 těchto modernizovaných modelů měsíčně, jakmile se výroba rozběhne.

Zdroj: archyde.com, zr.ru