Kolik majitelů elektromobilů se vrátilo ke spalovacím motorům? Jaký je zásadní důvod?

Přidat na Seznam.cz

Jakmile si koupíte elektromobil, nikdy se nebudete chtít vrátit ke konvenčnímu motoru, říkají jejich příznivci. Datoví analytici ale tvrdí, že to nevypadá tak „růžově“, jak by se mohlo zdát. Právě zveřejnili zprávu o tom, kolik majitelů elektromobilů se vrátilo ke spalovacím motorům.

Problém je pořád stejný
Elektromobily už dávno rozdělily svět automobilových odborníků. Někteří je považují za ekologická a bezporuchová vozidla, která za pár kaček zvládnou i několik stovek kilometrů dlouhých tras. Jiní s nimi nemají slitování a tvrdí, že vzhledem k bateriím použitým při jejich výrobě nejsou auta mnohem „zelenější“ než jejich spalovací protějšky. A nejen to, mohou si je dovolit pouze lidé s naducanou peněženkou.

Majitelé elektromobilů tvrdí, že stačí na několik týdnů přejít na takové vozidlo, abychom nadobro zapomněli na automobily poháněné benzínovými nebo naftovými jednotkami. Jak se ukázalo, není to tak úplně pravda a mnoho z nich se rozhodlo vrátit se ke konvenčním motorům.

Analytici Scott Hardman a Gil Tal z Institutu dopravních studií na Kalifornské univerzitě zveřejnili velmi zajímavou zprávu o tomto tématu v časopise Nature. Pánové analyzovali nákupy elektrických a plug-in hybridních automobilů v Kalifornii do roku 2019. Poté na základě environmentálního výzkumu vypočítali, kolik z jejich majitelů se vrátilo ke spalovacímu motoru. Tato čísla jsou překvapivě vysoká – až 20% kupujících plug-in hybridů chtělo spalovací motor zpět. U kupujících čistě elektrických vozidel to bylo téměř stejné – 18%.

Respondenti, kteří argumentovali svou nespokojenost s elektromobily, nejčastěji zdůrazňovali, že největším problémem je stále jejich nabíjení. Je to proto, že mnoho domácností v Kalifornii nemá třífázovou instalaci 230/400 V – běžnou pro napájení. A to je nezbytné pro nabíjení tohoto typu vozidla, pokud to chceme udělat relativně rychle. Dobíjecí stanice pro elektromobily jsou podle jejich majitelů notoricky přeplněné. Problém tedy zůstává po mnoho let stejný – nabíjení, nabíjení a znovu nabíjení.