KIA EV6: Jasný útok na luxusní elektrickou třídu
Nový elektromobil Kia EV6 s 800 voltovou architekturou a nabíjecí kapacitou až 250 kW je výzvou nejen pro Teslu.
Větší a delší, ale také těžší a dražší: to byl recept na to, aby elektromobily byly vhodné pro každodenní použití. Výrobci vozidel dávali elektromobilům stále větší a větší baterie, které dokázaly pojmout více energie. Tím se zvýšil dojezd, ale zároveň se zvýšila hmotnost vozidla – a to se projevilo na ceně vozidla.
První generace Tesly Model S byla nabízena s baterií, která měla kapacitu 40 kilowatthodin (kWh). Později byla instalována baterie o kapacitě 60 kWh – mezitím je elektromobil nabízen výhradně s bateriemi, které dokáží uložit nominální kapacitu 100 kWh elektrické energie. Ochrana zdrojů vypadá jinak. A stále větší baterie také neprospívají ekologické rovnováze elektromobilu.
Dobrou zprávou je, že závody ve zbrojení by se mohly brzy změnit. V budoucnu už v elektrickém pokeru možná nebude rozhodovat kapacita úložiště, ale rychlost nabíjení. Rozhodujícím faktorem už nebude to, jak daleko dojedete na jedno nabití, ale jak rychle dokážete baterii nabít. Díky několika krátkým zastávkám, ale vyšší cestovní rychlosti, se elektromobil a jeho cestující dostanou do cíle rychleji – a řidič bude mnohem klidnější.
800 voltová technologie ve velkovýrobě
Porsche a Audi jsou se svou 800 voltovou architekturou a nabíjecí kapacitou až 270 kW v luxusní třídě v čele. Hyundai-Kia Motors Corporation je nyní prvním velkosériovým výrobcem, který zavádí 800 voltovou technologii do velkosériové výroby – v čele s modely Hyundai Ioniq 5 a Kia EV6. Za tímto účelem skupina vyvinula novou elektrickou platformu nazvanou E-GMP (Electric Global Modular Platform), která v současné době umožňuje instalaci baterií s kapacitou 58 a 77,4 kWh a výkonem pohonu až 430 kW (600 k), ale především umožňuje použití rychlonabíjecích stanic s technologií 400 i 800 voltů.
Foto: Kia
V ideálním případě by mělo trvat pouhých 18 minut, než se baterie se stavem nabití (SoC) 10 % dostane zpět na 80 % své kapacity. Jinými slovy, pětiminutová přestávka stačí k obnovení dojezdu na 100 km. V budoucnu si tedy budete muset na dálkových cestách s těmito elektromobily pospíšit, pokud bude zastávka sloužit také k umytí rukou apod.
Zda bude technologie fungovat v každodenním životě tak, jak je slibováno, se teprve uvidí – uvedení obou nových modelů na trh se uskuteční až na podzim.