Kdo je Mate Rimac, 33-letý vynálezce elektrických superaut?
Život, historie, sny a auta Matea Rimaca, který vytvořil elektromobily s výkonem 2000 koní a bude vyrábět Bugatti budoucnosti.
Vizionář, vynálezce, designér, inovátor, podnikatel, velký automobilový nadšenec a geniální průkopník elektrických superaut. Někteří ho dokonce přirovnávají k Elonu Muskovi a Nikolovi Teslovi.
To jsou jen některé z definic, kterými se v posledních letech označuje Mate Rimac, 33-letý Bosňan a Chorvat, který v roce 2009 založil společnost Rimac Automobili a nyní stojí v čele nového společného podniku Bugatti-Rimac po boku Porsche.
Snil o autech a vynalézal nové technologické vychytávky.
Život a příběh Mateho Rimaca jako by vypadly přímo z románu, příběhu z dávných časů, kdy se velmi mladý Mate okamžitě začal zajímat o vynálezy a automobily, které byly na konci 80. let v Bosně, kde chyběly i silnice, skutečnou vzácností.
Narodil se v roce 1988 v Livnu (Bosna a Hercegovina), ve třech letech se s rodinou přestěhoval do Německa, ale pak se vrátil do Chorvatska, kde dokončil studia a zapsal se na Vernovu univerzitu v Záhřebu. Ještě před dovršením osmnácti let vyhrál Mate Rimac několik mezinárodních soutěží v oblasti inovací a technického vývoje v Německu, Jižní Koreji a Chorvatsku. Jedním z jeho prvních vynálezů je patent na digitální rukavici „iGlove“, která nahrazuje myš a klávesnici v době, kdy dotykové obrazovky byly ještě minulostí.
Rekordní Rimac e-M3
Jeho vášeň pro auta a závodění ho přivedla k tomu, že si v roce 2006 koupil staré BMW 323i (E30) z roku 1984 a začal se účastnit místních závodů. Motor se téměř okamžitě porouchal, což vedlo Mateho k nápadu použít elektromotor o výkonu 600 koní a vytvořit jeden z prvních soutěžních elektromobilů, Rimac e-M3, který byl zároveň vývojovým vozem pro první supersport.
Zpočátku jsou výsledky nevalné, ale v roce 2010 vyhrává svůj první závod proti benzinovým vozům a v roce 2011 jeho speciální starý elektromobil BMW stanovuje řadu rekordů ve zrychlení, které uznává FIA i Guinnessova kniha rekordů.
Rekordy FIA vozu Rimac e-M3
1/8 míle: 7,549 sekundy
1/4 míle: 11,808 sekundy
1/2 km: 13,714 sekundy
1 km: 23,260 sekundy
1 míle: 35,347 sekundy
Mezitím jeho společnost Rimac Automobili, kterou do roku 2010 tvořili pouze Mate a designér Adriano Mudri, začala pracovat na projektu prvního elektrického supersportovního vozu. První finanční prostředky pocházely od některých královských rodin ze Spojených arabských emirátů a Rimac Concept_One debutoval na frankfurtském autosalonu v roce 2011 s počátečním výkonem 1 088 koní, který ve finální verzi vzroste na 1 224 koní.
Výroba modelu Concept_One se zastavila na pouhých osmi kusech, ale Mate a jeho tým, který nyní dosáhl 1000 kusů, připravují debut druhého elektrického supersportu Rimac Nevera, který bude představen v roce 2021 a dosáhne výkonu 1940 koní a rychlosti 412 km/h. Model Nevera bude vyroben v počtu 150 kusů.
Foto Nevera Rimac
Chce se stát dodavatelem elektrických komponentů pro velké výrobce.
Když se vrátíme k životní a podnikatelské filozofii Matea Rimaca, zjistíme, že výroba elektrických supersportů a superaut není tím nejdůležitějším z jeho cílů, naopak. Jak uvedl v rozhovoru pro Automotive News Europe, jeho nejambicióznějším projektem (spolu s příštím Bugatti) je stát se hlavním dodavatelem elektrických a elektrifikovaných systémů pro všechny významné výrobce, zejména pro ty, kteří chtějí vyvíjet nové vysoce výkonné elektromobily.
Společnost Rimac Automobili se již může pochlubit dlouhou řadou spoluprací a společných projektů s několika automobilovými skupinami, které se zabývají vývojem komponentů nebo celých systémů elektrického pohonu. Zde jsou ty oficiální:
AMG
Aston Martin
Cupra
Ferrari
Hyundai
Jaguar
Koenigsegg
Magna
Mercedes
Pininfarina
Porsche
Renault
Rimac Automobili, společnost v hodnotě 795 milionů eur
Připomeňme, že Rimac Automobili je v současnosti společnost s téměř tisícovkou zaměstnanců, jejíž hodnota se odhaduje na 795 milionů eur, majetek vlastní:
Mate Rimac (37%)
Porsche (24 %)
Hyundai (12%)
Ostatní investoři (27 %)
Musk, Tesla, Koenigsegg a Pagani mezi jeho hrdiny
Na závěr se podíváme na mýty a příklady, které inspirovaly práci Matea Rimaca, o níž informoval v rozhovoru pro Automotive News Europe v lednu 2020:
„Největší spřízněnost cítím s Elonem Muskem, ale když jsem se vydal touto cestou, vzhlížel jsem i k Nikolovi Teslovi; koneckonců jsem Chorvat jako on. Na začátku byli Christian von Koenigsegg a Horacio Pagani také mými hrdiny, ale dnes jsme přátelé a spolupracujeme.“ uvedl v rozhovoru.