Joystick místo volantu, žádný plynový pedál. Podívejte se, jak se bude řídit auto budoucnosti
Klasické volanty a pedály plynu budou brzy zbytečné. Společnost Paravan-Schaeffler vyvíjí a testuje systémy drive-by-wire v závodním provozu. Místo volantu se bude nazývat joystick.
Kokpit Tesly Model 3 je ještě čistší než dříve. Přísně geometrické linie interiéru narušuje pouze svislá deska. Přesto elektromobil zrychluje na plný výkon a vyrazí ze zatáčky tak rychle, že se cestující musí pevně držet.
Jízda bez volantu a pedálů
Pouhým krátkým pohybem pravé ruky vozidlo opět narovnáme a ihned brzdíme do další zatáčky. Místo volantu a pedálů se auto ovládá čtyřsměrným joystickem. Směry jízdy se určují vlevo a vpravo, brzdění se řídí stisknutím malé páčky dopředu, zrychlení dozadu. Téměř videohra v reálných podmínkách na skutečných silnicích. Každá chyba by byla katastrofální, ale americký Stromer reaguje na sebemenší pohyb ruky okamžitě a spolehlivě. Model bez hodnoty? Zábavný projekt? V žádném případě! „Takto se budou v budoucnu řídit auta. Aniž byste museli točit volantem,“ vysvětluje Hubert Hügle, vedoucí vývoje společného podniku Schaeffler Paravan.
Začátky před více než 20 lety
Cílem spolupráce je vyvinout systém drive-by-wire připravený pro sériovou výrobu. Jinými slovy, řízení vozu pomocí lanka bez sloupku volantu nebo pedálů. V konečném důsledku se nejedná o nic menšího než o klíčovou technologii pro autonomní řízení. Celý automobilový průmysl se tím zabývá. „Už jsme tu měli všechny. Dokonce i výrobci jako Audi, BMW nebo Mercedes,“ říká Hügle. Čím je tato malá firma z Bádenska-Württemberska, která se specializuje na vývoj elektrických invalidních vozíků a přestavbu automobilů pro postižené, tak zajímavá? Část odpovědi spočívá v otázce. Protože s tělesným postižením již často není možné pohybovat se s autem tradičním způsobem.
Před více než 20 lety proto zakladatel společnosti Roland Arnold vynalezl Space Drive, způsob, jak pohybovat vozidlem pomocí joysticku. Na prahu drive-by-wire a autonomního řízení má tato zkušenost cenu zlata. Hubert Hügle odhaduje technologický náskok společného podniku před konkurencí na přibližně tři roky. „Kdybych vyráběl systémy řízení a volanty, měl bych obavy,“ říká Hügle. V budoucnu budou vozidla kroužit v zatáčkách pomocí dvou joysticků nebo pevného volantu s krátkým stiskem.
When it comes to #autonomousdriving, the U.S. leads the world. And new rules make it easier to deploy AVs on a large scale. #Drivebywire is an indispensable technology for this. With #SpaceDrive, we offer a solution for retrofitting or converting AVs. https://t.co/9CKGNI4Fap pic.twitter.com/LZmZlU6zsK
— Schaeffler Paravan Technologie (@SPT_SpaceDrive) June 1, 2022
„Zvyknete si na to během chvilky a navíc jste rychlejší, protože nemusíte překonávat žádný terén,“ vysvětluje inženýr Alexander Uphoff. Brzy bude možné také radikálně změnit charakteristiku řízení stisknutím tlačítka. Parkování jen s malým úhlem natočení volantu nebo ultrapřímé parkování na závodní dráze. Tím možnosti nekončí. Pokud se řidič chystá ztratit kontrolu nad vozem, systém může zatočit ještě dříve, než člověk zaregistruje nebezpečí. K tomu systém využívá data poskytovaná senzory jízdních asistentů. Patří sem úhel natočení volantu, prokluz, poloha kol, vybočovací moment nebo dokonce poloha plynového pedálu. Vlivy na řízení pak lze také individuálně konfigurovat. Například bude možné tlumit nárazy způsobené nerovným povrchem vozovky a přesto o nich jasně informovat.
Software stále potřebuje skutečné ovladače
Náročné každodenní testování se skládá z nesčetných kol a interpretace dat. Každé auto je přeplněné měřicími přístroji. Citlivý popometr profesionálních řidičů je důležitý pro napsání softwaru, který ovládá elektromotory a poskytuje zpětnou vazbu vzbuzující důvěru. Pro závodníky je to tvrdá práce. Nejde o rekordy, ale o reprodukovatelná kola s co nejvíc identickými časy. Jedině tak lze spolehlivě zjistit daný jev a vyvodit správné závěry. Jakmile si řidič všimne nedotáčivosti v zatáčce, inženýři se podívají, jak se změnila telemetrická data, a snaží se vyvodit závěry pro software systému drive-by-wire. Stále dokola. K zdokonalení tohoto takzvaného „softwaru pro provoz v reálném čase“ (RTOS), a tím k realizaci řízení budoucnosti, je třeba ujet nespočet kilometrů. V konečném důsledku autonomní, bez volantu, ale se softwarem a akčními členy.
Zdroj: focus.de