Jeep Grand Cherokee IV vs Lexus RX III. Ojetá SUV, o kterých stojí za to přemýšlet

Přidat na Seznam.cz

Pokud hledáme pohodlné SUV z druhé ruky, neomezujme nabídku modelů na prémiové značky. Kromě oblíbených německých modelů BMW, Mercedes, Porsche nebo Audi zde najdete také Jeep Grand Cherokke IV a třetí generaci Lexusu RX. Každý z nich má výrazně odlišný charakter.

Jeep Grand Cherokee IV

Grand Cherokee byl po léta komfortním SUV americké značky, které se stále může pochlubit nadprůměrnými terénními schopnostmi. Čtvrtá generace modelu vyráběného v letech 2010 až 2021, která je velmi oblíbená i v Evropě, se obzvláště zcivilizovala. Jeep i tentokrát vsadil na osvědčený diesel evropské produkce. Svalnatá karoserie nemá žádné větší problémy s korozí, u základních verzí jsou nelakované prvky nárazníku a mřížky chladiče vybledlé.

Karoserie měří 482 cm na délku, 195 cm na šířku a 175 cm na výšku. Rozvor náprav je 292 cm. To je o 14 cm více než u jeho předchůdce.

Do kabiny se pohodlně vejdou čtyři dospělí a 457 litrů zavazadel. Po sklopení opěradel se prostor zvětší na 1 689 l. Zajímavostí je, že okno víka zavazadlového prostoru se otevírá samostatně. Kvalita plastů je průměrná, většina evropských vozů segmentu D nabízí lepší plasty. Zde jsou však dobře zpracované. Pozitivní vlastností je odolnost základního textilního čalounění a volitelného čalounění z ekokůže. Totéž platí pro úroveň vybavení. Snadno najdete vůz s archaickou navigací, palubním počítačem, střešním oknem, koženým čalouněním, jednoduchým tempomatem a lepším zvukovým systémem. Povinnou výbavou byl stálý pohon 4×4 a pěti-, šestistupňová nebo osmistupňová automatická převodovka.

V Evropě vedou vznětové verze 3.0 V6 CRD s výkonem 190 a 250 koní. Motor je moderní konstrukce od italské společnosti VM. Využívá přímé vstřikování common-rail, turbodmychadlo s proměnnou geometrií lopatek a filtr pevných částic. Spotřeba paliva se pohybuje kolem 8 litrů na silnici a 10-12 litrů v městském provozu. Jednotka si snadno poradí s jízdou těžkého džípu, a to i s přívěsem. Případná regenerace turbodmychadla představuje výdaj ve výši přibližně 2 000 PLN. Zajímavé je, že italský design je o něco odolnější než jeho předchůdce. Je třeba vědět, že dříve benzinové jednotky pocházely ze skladů Mercedesu. Je také třeba mít na paměti, že vstřikovací systém není příliš odolný. Doporučujeme tankovat na spolehlivých čerpacích stanicích.

Další varianty jsou benzinové jednotky. Odolný, ale s nezřízenou chutí po palivu. Nabídku otevírá motor 3.6 V6 s výkonem 286 k. Má dobrou životnost, ale může spotřebovávat příliš mnoho oleje. Uživatelé také upozorňují na selhávající vačkové hřídele. Verze V8 toho nabízí rozhodně více. Patří mezi ně 5.7 litr s 352 koňmi, 6.4 litr se 468 koňmi a 6.2 litr s kompresorem a výkonem až 700 koní.

Grand Cherokee IV dostal trvalý pohon všech kol, nezávislé zavěšení a redukci. Tato každodenní kombinace zaručuje vysokou úroveň cestovního komfortu ve městě i na dlouhých cestách. Mnoho jednotek je vybaveno volitelným vzduchovým odpružením, které umožňuje měnit světlou výšku. Důležité je, že všechny náhradní díly jsou k dispozici hned, bez nutnosti čekat několik dní. Bez ohledu na variantu dochází k únikům oleje z diferenciálu. Závady 4×4 jsou vzácné, ale projděte si podrobně servisní historii. Ačkoli to výrobce nedoporučuje, je dobrým zvykem u vozů Jeep měnit olej v automatické převodovce.

Lexus RX III

Drtivá většina uživatelů špičkových SUV nikdy neopustí zpevněné cesty a Lexus RX třetí generace vyráběný v letech 2008-2015 je pro takové úkoly dokonale uzpůsoben. Estetická silueta byla dokonale chráněna proti korozi. Představuje okázalejší stylistický jazyk a není příliš nápadný. Rozměrově se od Jeepu mírně odlišuje. Je 477 cm dlouhý, 186 cm široký a 169 cm vysoký. Rozvor náprav je uspokojivých 274 cm. Stejně jako u jeho konkurenta můžeme počítat s xenonovým osvětlením a elektricky zvedaným víkem zavazadlového prostoru.

Interiér je optimální pro Lexus. Použité materiály jsou dokonale poskládané k sobě a robustní. Ovládání palubních přístrojů je intuitivní a všechny spínače jsou v dosahu řidiče, ale kvůli jejich nepřehlednosti si na ně musíte zvyknout.

Kabina zaručuje pohodlné podmínky pro čtyři dospělé osoby a malé množství zavazadel od 446 do 1570 litrů v hybridní variantě. Výrobce nedal zákazníkům mnoho prostoru pro individuální úpravy objednaných vozů, takže většina z nich se může pochlubit plnou výbavou – automatickou klimatizací, kompletní elektrickou výbavou, střešním oknem, koženým čalouněním, propracovaným audiosystémem, HUD displejem a četnými bezpečnostními systémy. Naše připomínky však mohou směřovat k průměrnému tvarování sedadel. Tento vůz vás v zatáčkách nepovzbuzuje k divokým jízdám.

Pro model RX je k dispozici varianta s atmosférickým benzinovým motorem 3,5 V6 o výkonu 277 koní spojeným se šestistupňovou automatickou převodovkou a jednoduchým pohonem 4×4 nebo pouze FWD. Dostal nepřímé vstřikování paliva a hydraulické vyrovnávání ventilové vůle, takže je možná instalace na LPG. Pokud jde o míru selhání, je těžké jí něco vytknout. Vyměňujeme olej, filtry, doplňujeme palivo a nestaráme se o tak přízemní záležitosti, jako jsou nákladné návštěvy servisu.

V nabídce je také hybridní varianta. První housle zde opět hraje zážehový motor 3,5 V6 s atmosférickým plněním, kterému pomáhají dva elektromotory vpředu a jedna elektrická jednotka pohánějící zadní kola – celkový systémový výkon činí 299 k. Podle mechaniků se údržba jakékoli verze modelu RX omezuje na opotřebované součásti zavěšení. Vzhledem ke stáří vozidla se vyplatí před koupí zkontrolovat stav akumulátoru v ASO. Hybrid se připojuje výhradně k planetové převodovce CVT.

Souhrn

Koupě Lexusu RX je možností pro ty, kteří hledají tichý a bezproblémový dopravní prostředek, který jim poskytne důstojný způsob cestování nejen na dlouhé vzdálenosti, ale i po městě. Silnou stránkou vozů Lexus je také nízká ztráta hodnoty. Jeep naopak vyhoví potřebám aktivních řidičů, kteří jezdí mimo zpevněné cesty a někdy tahají přívěsy. Má větší přesnost na asfaltu a výkonnější pohonné jednotky. Není tak odolný jako japonský, ale v této kategorii si vede opravdu slušně. Oba vozy jsou dobrá koupě.

Zdroj: moto.pl