Jak se zhroutil trh s minivany. Proč už je nikdo nekupuje?
V roce 2021 byl prodej všech minivanů v Evropě dohromady nižší než objem prodeje modelu Renault Scenic před 15 lety. Co se stalo s automobily, kterým měla patřit budoucnost automobilismu?
V loňském roce se v Evropě prodalo celkem jen 202 000 minivanů 951. Poptávka po MPV se tak za 10 let snížila více než sedmkrát, uvádí web Auto Swiat.
O 15 let dříve dokázal jeden minivan, Renault Scenic, přilákat více kupujících než všechna MPV dohromady v roce 2021. V roce 2006 bylo v Evropě zakoupeno 255 000 86 kusů tohoto francouzského bestselleru.
Navíc v roce 2021 by se na starém kontinentu prodalo více kusů jednoho SUV a to Peugeotu 2008, než všech MPV dohromady (190 261 vozů). Symbolické, protože to byla právě SUV, která Evropany od minivanů odradila. A přitom to mělo být úplně jinak…
Musím mít minivan!
V 80. a 90. letech 20. století byly minivany považovány za budoucnost automobilismu. Žádné jiné vozidlo této velikosti nenabízelo tolik vnitřního prostoru jako minivan. Kromě toho byla jednotlivá karoserie něčím neotřelým a neinspirovaným. Téměř každý výrobce dělal vše pro to, aby co nejdříve rozšířil nabídku o MPV. Dokonce i Porsche a Maserati údajně uvažovaly o výrobě minivanu.
První vozy MPV byly velké, a tudíž drahé, a tudíž nedostupné pro širší okruh zákazníků. Skutečné úspěchy přinesl až debut menších kompaktních minivanů, jako jsou Renault Megane Scenic (1996-2003) a Citroen Xsara Picasso (1999-2012). Rozdíly v objemu mezi prvním a druhým modelem dobře ilustruje příklad Citroenu.
Citroenu C8, což je velké MPV, se za celou dobu výroby prodalo přes 150 tisíc vozů. To je o 30 tisíc vozů méně než zájem o kompaktní Citroen Xsara Picasso za pouhý rok! Celkově byl celosvětový průměrný roční prodej modelu Xsara Picasso téměř 12krát vyšší než u modelu C8!
Minivany se také nemusely bát nového typu automobilů, SUV, které za nimi na začátku 21. století obecně výrazně zaostávaly, pokud jde o prostor, pohodlí a výkon. Jde o to, že vozy SUV dělaly pokroky. A to rychle.
Začátek úpadku
Zánik minivanů začal, když si trh všiml, že SUV mají stejné výhody a zároveň nabízejí něco, co žádné MPV nemá. Tím je vzhled.
Prodeje největších hrdinů začaly dramaticky klesat. Za pouhých pět let, mezi lety 2004 a 2009, klesla poptávka po Renaultu Espace v Evropě téměř čtyřnásobně.
Podívejme se na tři symboly kompaktních minivanů. Mezi lety 2004 a 2019 se prodeje modelu Renault Scenic snížily čtyřikrát, Citroenu C4 Picasso/SpaceTourer 3,7krát (ve srovnání s modelem Xsara Picasso) a Volkswagenu Touran téměř dvaapůlkrát. Pokud porovnáme rok 2004 s rokem 2021, jsou rozdíly ještě větší (Renault 15,5krát; Citroen 11krát; Volkswagen 6,2krát), ale pandemie a problémy s dodávkami polovodičů znamenaly, že rok 2021 nebyl pro automobilový trh běžný.
Nejvýmluvnější je, že žádný z těchto modelů nebude mít přímého nástupce.
Konec vozů Volkswagen Touran a Citroen C4 SpaceTourer
Výroba současného Volkswagenu Touran by mohla skončit v roce 2024 a Volkswagen tím uzavře kapitolu kompaktních minivanů (ani Golf Sportsvan nemá nástupce). Citroen ukončí výrobu vozu Grand C4 SpaceTourer (dříve Grand C4 Picasso; výroba vozů C4 SpaceTourer/Picasso skončí později v roce 2020) v červenci tohoto roku. Příští generace modelu Renault Scenic, která přijde v roce 2024, bude již SUV. Renault Espace se možná o rok dříve promění v SUV.
Mercedes hodlá ve druhé polovině tohoto desetiletí zredukovat svou kompaktní řadu ze sedmi na čtyři modely, takže je možné, že třída B již nebude v nabídce. BMW řady 2 Gran Tourer také zůstane bez nástupce, ačkoli výrobce od MPV neustupuje, protože v roce 2021 představil zcela novou „dvojku“ Active Tourer. Předchůdce byl v roce 2016 třetím nejkupovanějším minivanem v Evropě.
Každopádně nejde jen o jednotlivé modely. Z evropského trhu s minivany se stáhly celé společnosti. Mezi ně patří:
- Honda (v roce 2009; s ukončením výroby modelu FR-V);
- Mitsubishi (2011; Grandis);
- Lancia (2012; Musa);
- Mazda (2015; Mazda5);
- Kia (2019; Venga a Carens).
- V červenci 2022 půjde Dacia v jejich stopách a dokončí výrobu modelu Lodgy.
Nejoblíbenější minivany v Evropě
A tady se podívejte, jak vypadalo deset nejprodávanějších minivozů v Evropě v roce 2021:
- Volkswagen Touran: nejprodávanější minivan v Evropě v roce 2021. Foto: Volkswagen
- Volkswagen Touran: nejprodávanější minivan v Evropě v roce 2021.
- Volkswagen Touran (29 000 359 kusů).
- Mercedes třídy B (26 tis. 93 ks).
- Fiat 500L (20 tis. 87 ks).
- Renault Scenic (20 tis. 50 ks).
- Mercedes třídy V (19 tis. 947 vozů)
- BMW řady 2 Active Tourer/Gran Tourer (17 tis. 682 vozů).
- Dacia Lodgy (17 tis. 404 vozů).
- Citroen Grand C4 SpaceTourer (17 tis. vozů).
- Toyota Proace (9881 kusů).
- Opel Zafira Life (9500 kusů).
Jak vidíte, v první šestce jsou hned dva Mercedesy a jedno BMW.
V první padesátce nejoblíbenějších nových vozů v Evropě v roce 2021 bohužel není ani jeden minivan. Zatímco v letech 2004 a 2009 se na starém kontinentu prodalo více než 30 000 kusů až 14 modelů MPV, v roce 2019 jich bylo jen 10 a v roce 2021 se nepodařilo prodat ani jeden minivan!
Je to konec? Ne tak docela
V dubnu 2022. Audi představilo prototyp konceptu urbansphere. Tento vůz měří na délku 551 cm, má největší interiér v historii Audi a je minivanem.
Důležité je, že sériová verze bude nabízena nejen tam, kde jsou MPV stále populární (např. v Číně a USA), ale mohla by se dostat i do Evropy. Podaří se vlivnému hráči, jako je Audi, znovu nastartovat trend minivanů?
Zdroj: auto-swiat.pl