I elektromobily potřebují filtr pevných částic, tvrdí Audi
Německá automobilka Audi oznámila, že pracuje na nejmodernějším filtru pevných částic pro své elektromobily. Očekává se, že toto řešení zneškodní škodlivé látky nejen ve vozidle, ale i v celém životním prostředí, jak tvrdí server Motoryzacja.
Pouze malá část znečištění ze silničního provozu pochází z hnacího ústrojí. 85 % jemného prachu, který zůstává na silnicích, je způsobeno otěrem brzd, pneumatik nebo povrchu vozovky. Jeho nejmenší částice, sotva rozeznatelné pouhým okem, mají velikost několika mikrometrů a průměr pouhých 10 mikrometrů – proto si jich při vdechování ani nevšimneme.
Filtrace během jízdy a nabíjení
Audi se rozhodlo tento stav ovlivnit a společně s německou společností Mann+Hummel vyvíjí nejmodernější filtr, který pohlcuje částice z okolního prostředí. Řešení má být umístěno v samé přední části elektromobilu a funguje podobně jako stacionární systémy. „Mobilní“ verze čističe má zajistit, aby pohlcoval nejen vlastní emise pevných částic, jako je tomu v případě Audi e-tron, ale také emise jiných vozidel.
Nový systém se montuje do přední části vozidla, hned za mřížku chladiče a přední chladič. Činnost filtrační jednotky je úzce spojena s otevíráním nebo zavíráním přívodu chladicího vzduchu a její mechanická funkce je srovnatelná s funkcí vysavače. Na tomto principu se ve filtru zachycují jemné prachové částice a vzduch jím může dále proudit.
Během jízdy funguje filtr díky pohybu vozidla pasivně. To znamená, že vzduch prochází postupnými vrstvami, které zachycují i ty nejmenší částice. Jeho druhým provozním režimem je filtrace při stacionárním nabíjení. Ventilátor, který je již zabudován v každém elektromobilu, nasává okolní vzduch přes chladič. Systém tento proces využívá, a proto může aktivně filtrovat vzduch, který jím proudí, pomocí jemného filtru a zajistit, aby byly absorbovány i ty nejmenší částice, když je v klidu.
Účinnost prokázaná testy
Hodnocení provedená na zkušebních vozidlech sloužila nejen k analýze účinnosti filtrů, ale také ke zjištění, zda tato technologie ovlivňuje celkové využití vozidla. Po ujetí více než 50 tisících kilometrech vytrvalostních testů na voze Audi e-tron byla odpověď jasná – filtry nemají žádný negativní vliv na provoz elektromobilu, a to ani v horkých letních dnech nebo během rychlého nabíjení.
Výkon filtru v Audi e-tron byl tak účinný, že v závislosti na scénáři použití byly částice z vozu v silně znečištěném městě zcela pohlceny. Audi tvrdí, že chce tento systém ještě zefektivnit, a již nyní vyvíjí způsob zobrazování údajů ve vozidle a zároveň připojení k měřicím a meteorologickým stanicím.
Údržba filtru je snadná a je třeba jej vyměnit pouze po dosažení pravidelného servisního intervalu. Analýza životního cyklu celého filtračního systému ukázala, že na něj připadne 14,9 kg ekvivalentu CO2. Navíc samotný filtr se skládá z 15 % z recyklovaného materiálu a celý systém je ze 60 % recyklovaný.
Zdroj: Audi, motoryzacja.interia.pl