Green NCAP: Ekotest ukázal, že diesely mohou být čistší než hybridy
Konsorcium Euro NCAP se rozhodlo rozšířit si pole působnosti. Kromě provádění nárazových testů se nyní zaměří i na měření environmentální zátěže automobilů. Výsledky prvních měření už máme k dispozici.
Evropská unie tlačí všechna odvětví ke snižování produkce emisí a k ochraně životního prostředí na všech frontách. Automobilový průmysl je pravděpodobně pod největším drobnohledem odborné i laické veřejnosti. Ruku k dílu se proto rozhodla přiložit i organizace Euro NCAP, kterou známe jako dlouholetou autoritu posuzující bezpečnost automobilů většinou prováděním crashtestů.
Do jejího portfolia však přibyla i oblast zjišťování ekologičnosti provozu motorových vozidel. Hned první kolo tzv. „Zelených NCAP“ testů porovnalo 24 automobilů různých kategorií. Testování bylo zaměřeno na množství vyprodukovaných skleníkových plynů a škodlivých částic a energetickou účinnost. Jde o první fázi testování, která se v budoucnu rozšíří o zohlednění emisní stopy při výrobě paliv a elektřiny a zohlední celý životní cyklus vozidel.
Premiérové testování ekologičnosti se neslo v duchu rozmanitosti. Mezi 24 modely byly elektromobily, hybridy, malé benzinové auta, naftové sedany střední třídy, auta spalující CNG, benzinové a naftové SUV i dodávky. Tentokrát chyběly dobíjecí hybridy, ale těch se dočkáme už v druhém kole testů. Jak je u Euro NCAP zvykem, hodnocení je vyjádřeno hvězdami, přičemž maximem je zisk pěti hvězd.
Podle očekávání si plný počet hvězd připsali dva elektromobily, a to Hyundai Kona a Renault Zoe. Zajímavější však dopadlo srovnání benzínových hybridů Toyota C-HR a Honda CR-V. Zatímco Toyota získala 3,5 hvězdy Honda pouze 2,5. Rozdíl má na svědomí odlišná koncepce hybridního pohonu. Efektivnější pracuje systém Toyoty, který umožňuje spolupráci benzínového a elektrické motoru, zatímco v případě Hondy je zážehový agregát využíván převážně jako generátor elektrické energie. Toyota si polepšila i účinnějším filtrem pevných částic.
Lepší hodnocení jako hybridní Honda měli i benzínové modely Peugeot 208, Peugeot 2008, Renault Clio, Renault capture, Volkswagen Polo i naftový Mercedes-Benz třídy C 220d a Seat Ibiza spalující stlačený zemní plyn, které si připsali na konto zisk tří hvězd. Zbytek testovaných aut zaznamenal horší hodnocení hlavně pro vyšší hmotnost, horší aerodynamiku a vyšší výkon, protože jde hlavně o auta segmentů SUV a osobních dodávek.
Výsledky prvého kola ekotestov Green NCAP
Model | Palivo | Čistota vzduchu | Energetická účinnost | Skleníkové plyny | Počet hvězd |
---|---|---|---|---|---|
Hyundai Kona | elektřina | 10 | 10 | 10 | 5 |
Renault ZOE | elektřina | 10 | 10 | 10 | 5 |
Toyota C-HR | hybrid | 6 | 6,9 | 5,4 | 3,5 |
Mercedes-Benz triedy C | nafta | 7 | 5,7 | 2,9 | 3 |
Peugeot 2008 | benzín | 5,3 | 5,8 | 4,8 | 3 |
Peugeot 208 | benzín | 4,7 | 6,2 | 5,1 | 3 |
Renault Captur | benzín | 5,1 | 5,3 | 4,7 | 3 |
Renault Clio | benzín | 4,6 | 6,9 | 5 | 3 |
Seat Ibiza | CNG | 6,7 | 5,7 | 4,5 | 3 |
Volkswagen Polo | benzín | 6,3 | 6,2 | 4,9 | 3 |
BMW radu 3 | nafta | 6,2 | 6 | 0,6 | 2,5 |
Dacia Duster | nafta | 5,1 | 5,1 | 2,8 | 2,5 |
Honda CR-V | hybrid | 5,3 | 4,2 | 4,1 | 2,5 |
Nissan Qashqai | benzín | 6,1 | 4,5 | 4,1 | 2,5 |
Peugeot 3008 | nafta | 4,3 | 5,3 | 2,8 | 2,5 |
Suzuki Vitara | benzín | 3,3 | 4,9 | 4,2 | 2,5 |
Volkswagen Passat | nafta | 4,6 | 6 | 2,1 | 2,5 |
Audi A4 | CNG | 4,6 | 3,3 | 1,9 | 2 |
Jeep Renegade | nafta | 4,9 | 4,7 | 0,8 | 2 |
Mazda CX-5 | benzín | 3,8 | 4,1 | 3,7 | 2 |
Kia Sportage | nafta | 3,4 | 3,2 | 0,1 | 1,5 |
Mercedes-Benz triedy V | nafta | 7,2 | 1,2 | 0 | 1,5 |
Opel Zafira Life | nafta | 6,8 | 1,3 | 0,1 | 1,5 |
Volkswagen Transporter | nafta | 5,6 | 0,6 | 0 | 1,5 |