Ford chce přestat vyrábět „nudná“ auta. Podle generálního ředitele se nevyplatí investovat do modelů Fiesta a Focus

Přidat na Seznam.cz

Když se Ford před několika lety rozhodl zrušit modely Fiesta, Focus, Fusion a Taurus, nejedno obočí se zvedlo. V podstatě totéž se stalo v Evropě, kde byly postupně vyřazeny modely Fiesta a Mondeo, přičemž Focus má být vyřazen v roce 2025. Proč se modrý ovál zbavuje svých vozů? Protože „opouští byznys nudných aut a začíná se věnovat ikonickým vozidlům“.

Byly oblíbené, ale pokračovat nebudou

To řekl generální ředitel Jim Farley britskému časopisu CAR v nedávném rozhovoru, v němž přiznal, že tyto vozy „milovalo mnoho zákazníků“. Přestože jsou poměrně oblíbené, podle šéfa z Dearbornu se prostě nevyplatí do vozů, jako jsou Fiesta, Focus a Mondeo, na rozdíl například od užitkových vozů, lít další peníze.

Náhrada se neplánuje

Přímá náhrada těchto vozů se bohužel neplánuje. Místo toho Ford doufá, že se mu podaří prosadit s několika elektrickými SUV na bázi Volkswagenu. Modely Explorer a Capri, které jedou na platformě MEB, jsou do značné míry příbuzné s modely ID.4, resp. Veleúspěšný crossover Puma se chystá zplodit čistě elektrický derivát. Navzdory útoku na nulové emise společnost Ford of Europe nedávno ustoupila od svého plánu přejít od roku 2030 pouze na elektrický pohon.

Pokud jde o „ikonická“ vozidla, která Farley zmínil, měl na mysli vozy Bronco, Mustang a Raptor. Pony car dává Fordu jistotu, že „může s Mustangem porazit Porsche“, a za tímto účelem hodlá v budoucnu investovat více peněz. Důkazem toho je i ostrý model GTD. Nejvyšší představitelé vysvětlili, že vozy pro nadšence byly vždy „vedlejším byznysem“, který nikdy nebyl skutečně financován, ale nyní se stávají „naším byznysem“.

Čeká se posílení jiných značek na trhu

Zabití těchto „nudných“ vozů však staví do dobré pozice Volkswagen Group, Toyotu, Stellantis a Kia/Hyundai, protože tyto automobilové molochy stále pumpují běžné vozy. Jak jsme již dříve informovali, prodeje Fordu v Evropě klesají. Do června se v Evropské unii, EFTA a Velké Británii propadly o 16,9 %. To způsobilo pokles tržního podílu ze 4,1 % na 3,3 %.

V první polovině roku 2024 nebyly tři nejprodávanější modely v Evropě vozy SUV. Přinejmenším v Evropě Ford hodně riskuje, když omezuje svou nabídku osobních vozů na modely Puma, Kuga, Mustang Mach-E, několik elektromobilů souvisejících s VW a Mustang, který bude jistě specifickým produktem. Focus vylučujeme už proto, že továrna v německém Saarlouis příští rok ukončí výrobu.

Samozřejmě jedna věc jsou prodeje a druhá ziskové marže. Nicméně nenabízet „nudný“ vůz a umožnit konkurenci, aby veškerou poptávku zachytila, je k zamyšlení.

Zdroj: Motor1