Elektrický náklaďák Tesla Semi. Zde je vše, co o něm víme
V listopadu 2017 spoluzakladatel a generální ředitel společnosti Tesla Elon Musk oznámil plány na vstup do odvětví komerční dopravy s elektrickým nákladním vozem Tesla Semi, píše web Top Electric SUV.
Semi není jen tak ledajaký nákladní automobil; je to stroj pro přepravu nákladu s nulovými emisemi, který předčí tradiční ropné žrouty na všech frontách, jako je dojezd, hospodárnost, provozní náklady a výkon.
Zde je vše, co o Tesle Semi k dnešnímu dni víme.
Tesla Semi Design
Tesla Semi má unikátní konstrukci kabiny a pravděpodobně nejčistší design, jaký jsme kdy u nákladního vozu viděli. Vypadá, jako by patřila budoucnosti. Vpředu je masivní obklopující skleněná plocha, která se svažuje do zavazadlového prostoru. Prosklená plocha je tak velká, že její panely zasahují až do dveří. Tesla u modelu Semi upustila od zpětných zrcátek kvůli aerodynamickým výhodám. Místo toho kamery umístěné v krajní zadní části vozu vysílají obraz na obrazovky v interiéru.
Nákladní vozy s dieselovými motory mají obvykle obrovské mřížky, aby maximalizovaly proudění vzduchu k motorům s velkou kubaturou. Tesla Semi, jakožto elektromobil, má příď zaslepenou, zatímco v nižší části se nachází poměrně malý přívod vzduchu pro chlazení baterie, která je umístěna mezi přední a zadní nápravou. Má jednu nápravu vpředu a dvě nápravy vzadu, což vytváří uspořádání tahače 6×4. V zadní části je umístěno lože pro přívěs a tažné zařízení.
Specifikace
Tesla nezveřejnila údaje o výkonu a točivém momentu modelu Semi. Potvrzuje se však, že na zadních nápravách je čtyřmotorové uspořádání. Tahač s karoserií ve stylu 6×4 (6 náprav, 4 poháněná kola) má vzadu čtyři elektromotory pro přepravu masivního nákladu. Tesla tvrdí, že při užitečném zatížení 36 287 kg je doba zrychlení z 0 na 100 km/h pouhých 20 sekund. U nákladního vozu s dieselovým motorem by to trvalo mnohem déle.
Bez užitečného nákladu zrychluje Tesla Semi jako sportovní vůz střední třídy s časem z 0 na 100 km/h pouhých 5 sekund. Podle prezentace značky to běžnému dieselovému kamionu trvá 15 sekund. Navíc při 5% stoupání dokáže Tesla Semi jet rychlostí až 100 km/h s maximálním nákladem 36 287 kg.
Podle zprávy časopisu Wired z listopadu 2017 bude mít Semi stejné motory jako Model 3, každý o výkonu 258 koní. Celkově se tedy dočkáme výkonu přes 1000 koní. O hodnotě točivého momentu zatím nepadlo ani slovo, ale víme, že elektromobily vyvíjejí bohatý točivý moment, takže očekáváme, že pohonná jednotka modelu Semi bude produkovat čtyřmístné číslo točivého momentu.
Dojezd přes 800 kilometrů
Pro řidiče kamionů je dojezd hlavním problémem. Společnost Tesla řeší obavy z dojezdu komplexně, alespoň na papíře. K dispozici budou dvě verze baterií, jedna s dojezdem 482 kilometrů a druhá s dojezdem 804 kilometrů. Spotřeba energie je údajně neuvěřitelně nízká – méně než 2 kWh na míli.
Vzhledem k předpisům Spojených států pro řidiče nákladních automobilů se zdají být uváděné hodnoty více než dostatečné. Podle amerického ministerstva dopravy mají řidiči kamionů v USA zákonnou povinnost udělat si po 8 hodinách jízdy 30minutovou přestávku. Podle společnosti Tesla je 643 kilometrů vzdálenost, kterou řidiči kamionů obvykle ujedou za 8 hodin.
Nabití vozu Semi na úroveň umožňující dojezd 643 kilometrů trvá 30 minut pomocí solárních megabíječek Tesla. Matematika by tedy vyšla dokonale, pokud by uvedený dojezd a doba nabíjení byly přesné, aniž by řidiči čekali zbytečně dlouho, než se jejich Semi nabije. Žádní motorističtí novináři ani organizace zabývající se testováním dojezdu však zatím Semi nehodnotili.
Baterie typu 4680
Tesla Semi by měla používat baterie typu 4680, alespoň v jedné verzi. Nový typ článků měří na délku 80 mm a v průměru přibližně 46 mm, odtud název 4680. Na akci Tesla Battery Day 2020 Andrew Baglino, senior viceprezident společnosti pro pohonné jednotky a energetické inženýrství, uvedl, že články 4680 poskytují pětkrát více energie, šestkrát vyšší výkon a o 16 % vyšší dojezd ve srovnání se současnými články.
Tesla bude články 4680 pro model Semi odebírat pravděpodobně od společnosti Panasonic Corporation.
800voltový elektrický systém
Společnost Tesla se domnívá, že přechod ze 400voltové architektury na 800voltovou architekturu pro střední a menší modely, jako je Model 3, Model Y a Tesla RoboTaxi, by byl nákladný. Vyšší systémové napětí však dává smysl pro větší aplikace, jako je Cybertruck a Semi, uvedl Baglino během konferenčního hovoru k výsledkům společnosti za 1. čtvrtletí 2022 20. dubna 2022.
U větších elektromobilů, kde je požadavek na vyšší nabíjecí výkon, vyšší výkon baterie pro napájení výkonové elektroniky nebo vyšší točivý moment, je možné dosáhnout dostatečných úspor polovodičů tím, že se místo obvyklých 400 voltů zvolí napětí 800 voltů, vysvětlil Baglino. Kromě stálého vysokého výkonu a zkrácení doby nabíjení by 800voltový systém snížil hmotnost a prostor pro instalaci kabeláže.
Interiér a funkce
Interiér je jedinečný. Sedadlo řidiče je umístěno uprostřed, což podle Tesly umožňuje lepší celkový výhled z čelního skla. Za sedadlem řidiče se nacházejí další dvě sklopná sedadla. Na obou krajních koncích palubní desky jsou dva masivní dotykové displeje. Očekávejte, že tyto dvě obrazovky budou obsahovat brilantní uživatelské rozhraní společnosti Tesla a obvyklou sadu konektivity nabízenou v jejích silničních vozech, navíc s funkcemi specifickými pro nákladní vozy, které zobrazují údaje o přívěsu a další.
Díky aplikaci Tesla Mobile bude k dispozici také kompletní sada dálkově ovládaných funkcí. Majitelé budou mít přístup ke vzdálené diagnostice, sledování polohy a komunikaci pro dispečink. K dispozici je také funkce prediktivní údržby, kdy systém analyzuje stav vozu a upozorní majitele, když je čas na servis. Majitelé vozových parků mají k těmto rozsáhlým datům také bezproblémový přístup.
Bezpečnost
Další oblastí, ve které Tesla Semi prorazí významným způsobem, je bezpečnost. Tesla Semi má být standardně vybavena sadou funkcí značky „Enhanced Autopilot“. Řada bezpečnostních funkcí zahrnuje automatické nouzové brzdění, varování před čelní srážkou a automatický asistent pro udržování v jízdním pruhu. Pokud Tesla Semi nezaznamená žádný zásah řidiče, zůstane v jízdním pruhu, pomalu a postupně zastaví a automaticky vytočí číslo tísňového volání.
V modelu Tesla Semi je k dispozici vylepšený systém kontroly trakce, který zabraňuje převrácení vozidla na bok. Pod pojmem „jackknifing“ se rozumí neobvyklé sklápění vysoce kloubových vozidel, jako jsou přívěsy, v důsledku nekontrolované setrvačnosti. Dochází k němu, když těžké přívěsy způsobí, že se nákladní vozidlo zkroutí do nepříjemných úhlů, což je často příčinou nehod. Inženýři společnosti Tesla zabudovali pokročilý systém kontroly trakce, který překlopení zcela zamezuje.
Kromě toho je zaručena životnost hnacího ústrojí vozu Tesla Semi na 1,6 milionu kilometrů. I kdyby se dva ze čtyř motorů porouchaly, Tesla Semi může stále fungovat a překonat dieselový kamion ve zrychlení a dojezdu. A co víc? Generální ředitel Elon Musk prohlásil, že model Semi nebude nikdy vyžadovat výměnu brzdových destiček. Rekuperace brzdné energie, která rekuperuje kinetickou energii a ukládá ji v elektrické podobě do baterie, vozidlo přirozeně zpomaluje.
Systém automatického huštění pneumatik
Podle zprávy serveru electrek by Tesla mohla nabízet model Semi se systémem automatického huštění pneumatik (ATIS). Společnost obdržela od USPTO udělení patentu na tuto technologii, která by mohla automaticky revidovat tlak v pneumatikách a udržovat jej na optimální úrovni.
ATIS není nová technologie, ale Tesla ji vylepšuje. Její verze systému ATIS podstatně snižuje znečištění v proudu vzduchu. Protože je proud vzduchu čistší, životnost systému ATIS se zvyšuje a vyžaduje méně častou údržbu.
Termonukleární sklo odolné proti výbuchu
To ale není všechno. Velká prosklená plocha na voze Tesla Semi není obyčejnou výbavou. Je to to, co Tesla nazývá „termonukleární sklo odolné proti výbuchu“, které je nabízeno ve standardní výbavě. Podle generálního ředitele jsou skla nákladních automobilů obrovská a rozbíjejí se v průměru jednou ročně. Pokud se sklo rozbije, řidiči nemohou nákladní vůz používat kvůli zjevným obavám o bezpečnost a viditelnost, což vede ke ztrátě příjmů a nepříjemnostem pro zákazníky. Termonukleární sklo společnosti Tesla odolné proti výbuchu by tyto problémy odstranilo.
Cena
Společnost Tesla očekává, že model Semi uvede na trh za základní cenu 3 497 760 korun pro verzi s nižším dojezdem a 4 197 312 korun pro verzi s vyšším dojezdem. Již nyní přijímá rezervace vozů Semi se zálohou 500 000 korun.
Výroba a datum uvedení na trh
Předsériové kusy vozu Tesla Semi byly spatřeny u společnosti Giga Nevada v prosinci 2021. Sériová výroba elektrického nákladního vozu Tesla však bude probíhat v závodě Giga Texas v Travis County (Texas) v USA.
V roce 2017 společnost Tesla oznámila, že do roku 2019 zahájí výrobu modelu Semi a v roce 2019 zahájí dodávky zákazníkům. Společnost nebyla schopna dodržet plánovaný harmonogram SOP v roce 2019. V roce 2020 vypukla pandemie COVID-19 a poté automobilový průmysl dále ochromil nedostatek polovodičových čipů.
Ve zprávě o výsledcích společnosti Tesla za 2. čtvrtletí 2021 bylo uvedeno, že výroba bude zahájena až v roce 2022, a to z důvodu omezené dostupnosti bateriových článků. Během setkání akcionářů v říjnu 2021 Musk prozradil, že výrobu čeká další zpoždění a „snad“ bude zahájena v roce 2023. Na akci Tesla Cyber Rodeo 7. dubna 2022 sebevědomě prohlásil, že Semi se začne vyrábět v roce 2023.
Zdroj: topelectricsuv.com