Ekonafta B30 s vysokým podílem biosložek přichází na Slovensko. Nabízí ji první čerpací stanice

Přidat na Seznam.cz

První čerpací stanice na Slovensku od tohoto týdne nabízí naftu s vysokým podílem biosložky. Ekonafta B30 se nachází v Leopoldově, nedaleko dálnice D1. Zástupci dodavatelské společnosti zdůrazňují, že souboj mezi biopalivy, vodíkem nebo elektromobilitou nemá jednoho vítěze a nakonec rozhodne spotřebitel. Co mohou slovenští motoristé od tohoto paliva očekávat.

Biopaliva se v menším poměru přimíchávají do tradičních fosilních paliv, tj. benzínu a nafty, již poměrně dlouhou dobu. Jejich výhodou jsou nižší emise skleníkových plynů a možnost výroby přímo na Slovensku, z vlastních plodin, uvádí Sdružení pro výrobu a využití biopaliv. Jednou z výhod je možnost snížit závislost na dovozu ropy ze zahraničí. To se ukazuje jako důležitý faktor v současné napjaté situaci po vypuknutí války na Ukrajině, jak uvádí server Teraz.

Čerpací stanice Solar 2009 na Trnavské cestě v Leopoldově nově nabízí bionaftu B30 s vysokým podílem biosložky, ale rozhodně není vhodná pro všechna auta – motoristé si musí ověřit „kompatibilitu“ přímo pro konkrétní model v návodu k obsluze nebo na víčku palivové nádrže. Až 30procentní podíl biosložky je totiž výrazně vyšší než dnešní standard, který u nafty činí přibližně 7 %.

V současné době umožňují některé vznětové motory výrobců jako Peugeot, Citroën, DS a Opel tankovat palivo B30.

„Neexistuje jediná správná odpověď na otázku, které alternativní palivo je palivem budoucnosti. Otázkou vůbec není, zda v nějaké pomyslné soutěži zvítězí elektromobilita, vodík nebo biopaliva. Myslíme si, že nejlepší rozhodnutí učiní spotřebitel, který zohlední mnoho kritérií,“ uvedl Robert Spišák, předseda představenstva Envien Group, a dodal, že jde o praktické otázky, jako je účel vozidla.

Spisak uvedl, že ekono-diesel B30 bude zpočátku vyhrazen „přednostně pro náš vozový park a vozový park našich dodavatelů a zákazníků“. V pozdějších fázích bude mít možnost natankovat tuto naftu i širší veřejnost, vysvětlil.

Ekopaliva mají podporu státu

„V posledních deseti letech sledujeme tlak na snižování emisí skleníkových plynů všude ve světě, v EU i na Slovensku,“ komentoval nástup ekologické nafty státní tajemník ministerstva dopravy a výstavby Jaroslav Kmet.

„Obchodní společnosti a průmysl se musí přizpůsobit, aby snížily emise skleníkových plynů,“ řekl Kmet a dodal, že Slovensko se rovněž přihlásilo k cíli dosáhnout uhlíkové neutrality do roku 2050, přičemž doprava je jedním z největších znečišťovatelů.

Slovenská vláda v letošním roce schválila vyšší podíl biobenzínu. Slovenští motoristé se musí připravit na používání paliva, v němž se podíl povinné biosložky zvýší ze současných 8,2 % na nejméně 11,4 % jeho energetické hodnoty. K tomu musí dojít nejpozději do roku 2030.

Zdroj: teraz.sk