Drtivá většina Čechů neumí používat klimatizaci. Přitom stačí dodržovat tyto pravidla
V létě je jednou z nejoceňovanějších součástí výbavy automobilu klimatizace. Stejně jako každý systém v autě však vyžaduje řádnou údržbu, jak uvádí server Cars24.
Používání klimatizace není jen otázkou pohodlí. Když se vzduch ve vozidle zahřeje na 21 až 27 stupňů Celsia, reakční rychlost řidiče se sníží až o 20 procent. Jedná se o velmi vážné bezpečnostní riziko, což potvrzují i studie, které ukazují souvislost mezi vysokými teplotami a počtem nehod. Problém přehřátí se týká i cestujících, zejména malých dětí a starších lidí, kteří mohou snadno podlehnout velmi nebezpečné dehydrataci a dokonce i úpalu.
Správně nastavené větrací otvory
Důležité je také správně nasměrovat větrací otvory – nemiřme si silným proudem chladného vzduchu přímo na obličej, protože by mohl způsobit nachlazení. Mnohem lepší je nasměrovat je na přední a boční okna a na nohy. Kromě toho je třeba systém používat s mírou – nastavení extrémně nízké teploty, když je venku 30 stupňů, není dobrý nápad, zejména pokud hodláte často nastupovat a vystupovat z vozu. Optimální teplota, která nás ochrání před teplotním šokem, je 19 až 23 stupňů Celsia a neměla by se lišit od teploty mimo vůz o více než 10 stupňů.
Použití tradičních metod
Teplota v autě ponechaném na slunci může přesáhnout 60 stupňů Celsia. Abyste urychlili ochlazování interiéru a ulevili klimatizaci, je vhodné před cestou otevřít všechna okna ve voze a trochu vyvětrat interiér. Pokud cesta začíná ve vnitřní ulici, na sídlišti nebo na polní cestě, můžeme nechat otevřená okna a jet několik set metrů nízkou rychlostí, aby vítr mohl do interiéru vhánět více čerstvého vzduchu.
Klimatizace jako maratonský běžec
Důležité je používat klimatizaci s mírou a podporovat ji těmi nejjednoduššími metodami, protože to prodlužuje její životnost. Při provozu na nejvyšší otáčky je kompresor klimatizace vystaven velmi vysokému zatížení. Za těchto podmínek navíc systém mírně zvyšuje spotřebu paliva. To však neznamená, že by se mělo šetřit na klimatizačním systému. Naopak – delší odstávka způsobuje nerovnoměrné usazování oleje v systému, takže po opětovném spuštění nejsou pohyblivé části dostatečně mazány, což může vést k rychlému selhání. Proto odborníci doporučují používat klimatizaci nejen v létě, ale i v zimě. Tím spíše, že se dokonale stará o vysoušení vzduchu uvnitř vozu, když venku prší a sněží.
Správný servis
Účinná klimatizace znamená pravidelně servisovanou klimatizaci. Alespoň jednou ročně bychom měli vyměnit kabinový filtr a vydezinfikovat celý klimatizační systém. Uvnitř mohou být zdraví nebezpečné zárodky. Vyplatí se také zkontrolovat těsnost systému a stav chladiva.
Zdroj: cars24.com