Dotace nestačí. Zájem o elektromobily v Německu klesá. Největší domácí značka omezuje výrobu

Přidat na Seznam.cz

Závodní rada Volkswagenu varuje před klesající ochotou Němců kupovat auta na baterie. Podle šéfa rady Manfreda Wulffa se rostoucí skepse netýká jen VW, ale zájem o elektromobily klesá plošně. Továrna v Emdenu, kde právě sjíždí z linky crossover ID.4, k němuž brzy přibude elektrický nástupce sedanu Passat, model ID.7, proto musí výrazně omezit výrobu. Čísla jsou téměř o třetinu nižší než původní plán výroby. Tuzemští politici již hovoří o nových pobídkách pro zákazníky při nákupu, například o snížení DPH.

Ekonomicky silné Německo je bezesporu největším evropským trhem pro elektromobily. Na začátku letošního roku dosáhl počet elektromobilů jednoho milionu kusů a postupně přibývají další, i když je třeba dodat, že ve Spolkové republice je celkem registrováno téměř 50 milionů automobilů, a bateriové modely tak tvoří jen malou část. Přesněji řečeno zhruba 2 %.

Tamní politici se netají tím, že do konce tohoto desetiletí chtějí mít na silnicích až 15 milionů elektromobilů, a podřídili tomu vše, včetně plánování a lobbingu ve Spolkovém i Evropském parlamentu.

Němci se odvracejí od elektromobility

To, že jde o nereálné cíle, už pochopila i tamní vláda s ohledem na hospodářský vývoj, dostupnost surovin pro výrobu článků a obecný zájem zákazníků, ale diktovanému trendu se přizpůsobují i automobilky. Někteří jdou dokonce tak daleko, že modely se spalovacími motory vyřazují dávno před rokem 2035, kdy měl původně vstoupit v platnost jejich „zákaz“ prostřednictvím dalších předpisů a sankcí.

Jak se trh ohnutý regulacemi nakonec projeví, si necháme na další články, tentokrát se zaměříme (jak uvádí německý web Automobilwoche) na poměrně velkou neochotu německých zákazníků kupovat elektromobily.

Téměř o třetinu menší zájem

Web zcela bez obalu uvádí, že Volkswagenu klesá prodej elektromobilů, a to dokonce do té míry, že továrna v Emdenu bude muset omezit výrobu.

„Ve světě elektromobilů jsme zaznamenali značnou zdrženlivost ze strany zákazníků,“ říká předseda podnikové rady Manfred Wulff v rozhovoru pro list Nordwest-Zeitung a dodává, že současná poptávka po bateriových vozech je až o 30 procent nižší než původně plánovaná čísla výroby.

Výroba Passatu pokračuje beze změny

Volkswagen ve svém závodě v Emdenu montuje Passat ID.4, ke kterému by měl brzy přibýt elektrický nástupce čtyřdveřového Passatu ID.7. Na tomto rozhodnutí se samozřejmě nic nemění a VW doufá, že se situace s uvedením novinky na trh poněkud zlepší, ale v tuto chvíli musí vedení omezit výrobu.

Učiní tak prodloužením třítýdenní letní dovolené o dalších sedm dní pro zaměstnance určené pro linku EV (Passaty pojedou nadále beze změny), 300 z přibližně 1 500 brigádníků bude propuštěno a Volkswagen během následujících dvou týdnů zruší poslední směnu.

Dotace pravděpodobně nestačí

Dolnosaský ministr hospodářství Olaf Lies to považuje za varovný signál pro automobilový průmysl. Německý politik tvrdí, že zákazníci postrádají finanční pobídky, čímž naráží na snížení dotací. Má však ještě jednu myšlenku, která se motoristům kupujícím konvenční vozy se spalovacími motory nemusí líbit. Olaf Lies tvrdí, že elektromobilům by pomohlo snížení DPH.

Zdroj: Automobilwoche, redakce