Dacia Logan. Jak se z vysmívaného vozu stal prodejní trhák
Logan je levný vůz typu supermini vyráběný společně francouzským výrobcem Renault a jeho rumunskou pobočkou Dacia. Vyráběl se v automobilce Dacia v rumunském městě Mioveni.
Historie
Logan byl konečným výsledkem projektu s názvem X90, který Renault oznámil v roce 1999 po odkoupení společnosti Dacia v roce 1998. Během návštěvy francouzského prezidenta Jacquese Chiraca v Rusku si Louis Schweitzer všiml, že v dealerstvích značek Lada a Renault se Lady za v přepočtu méně než 200 000 korun prodávají velmi dobře, zatímco Renaulty za skoro 400 000 korun (v přepočtu) zůstávají v showroomech, píše web Net car show. „Když jsem viděl ty zastaralé vozy, připadalo mi nepřijatelné, aby vám technický pokrok bránil vyrábět dobré auto za cenu 200 000 korun,“ řekl Louis Schweitzer, který je švýcarský podnikatel, a v té době byl předsedou představenstva skupiny Groupe Renault.
Louis sestavil seznam specifikací vozidla ve třech slovech – moderní, spolehlivý a cenově dostupný. Vzhledem k tomu, že byl Logan od počátku koncipován jako cenově dostupný vůz, má mnoho zjednodušených prvků, které mají udržet náklady na nízké úrovni.
Oficiálně byl uveden na trh v roce 2004. Renault původně neplánoval prodávat Logan v západní Evropě, ale v červnu 2005 začal dovážet dražší verzi vozu, jejíž cena začínala v přepočtu na přibližně 210 000 korunách.
Vlastnosti
Logan je založen na platformě B, kterou používá třetí generace vozů Renault Clio, Renault Modus a poslední verze Nissanu Micra. Má o 50 % méně dílů než špičkový vůz Renault a má omezený počet elektronických zařízení. Kromě toho, že je díky tomu výroba vozu levnější, je také snazší a levnější jeho oprava. Stejně jako u mnoha jiných levných vozů bylo vynecháno velké množství zvukové izolace, což znamená, že cestující vnímají vibrace vozovky, zvuk motoru a hluk větru.
Některé díly jsou také mnohem jednodušší než u konkurence. Například zpětná zrcátka jsou symetrická a lze je použít na obou stranách vozu, čelní sklo je plošší než obvykle a palubní deska je z jednoho vstřikovaného kusu.
Vývojáři vzali v úvahu několik rozdílů mezi silničními a klimatickými podmínkami v rozvinutých a rozvojových zemích. Odpružení Loganu je měkké a pevné a podvozek je posazen viditelně výše než u většiny ostatních supermini, což mu pomáhá překonávat prašné cesty a výmoly na špatně upravených asfaltových silnicích. Motor je speciálně připraven pro práci s méně kvalitním palivem, zatímco klimatizace je dostatečně výkonná, aby dokázala obstojně chladit i v zemích Blízkého východu, kam se Logan vyvážel.
Marketing
Na trzích, kde již Renault působí, jako například v evropských a afrických zemích, jako je Rumunsko, Ukrajina a Maroko, se prodával jako Dacia Logan. Na ostatních trzích, jako je Rusko, Írán, Čína a Afrika, se prodával jako Renault Logan. Model Logan měl zásadní význam pro zvýšení prodeje skupiny Renault na hranici 4 milionů do roku 2010. V Indii, která je prvním trhem s vozem s pravostranným řízením, se Logan prodával pod značkou Mahindra. Renault totiž spolupracoval s indickým výrobcem užitkových a užitkových vozů Mahindra & Mahindra.
Bezpečnost
V červnu 2005 získal vůz v nárazových testech EuroNCAP hodnocení 3 hvězdičky. Tento výsledek potvrdil původní očekávání, která Renault uvedl již dříve.
Sériová výroba
Přes to všechno se odhaduje, že bylo prodáno od začátku výroby v roce 2004, okolo 4 milionů kusů.
Zdroj: netcarshow.com