Čtyřkolkař Tůma překonal všechny navigační pasti a na Dakaru se posunul na osmé místo
Konečně využil své dobré navigační schopnosti. Jezdec na čtyřkolce Zdeněk Tůma zajel ve středeční předlouhé etapě skvělé sedmé místo a v celkovém pořadí Dakarské rallye se posunul na osmou příčku. „Je to super, povedlo se. V této etapě byla komplikovaná navigace, protože vítr rozfoukal stopy. Navíc pořadatel si přichystal několik chytáků,“ popisoval Tůma z českého týmu BARTH Racing. Na nejrychlejšího ztrácí 4 hodiny a 11 minut.
Středeční měřený úsek byl nejdelší z celé soutěže, měřil 465 kilometrů. A obsahoval asi veškeré terény, po kterých lze v Saudské Arábii jezdit. „Na začátku nás čekaly rychlé pasáže, kameny, duny, větší i menší. No a pak to končilo rychlými pláněmi a sjeli jsme také koryta řeky. Bylo to opravdu rozličné,“ tvrdil Tůma, který se v Saudské Arábii posouvá výsledkovým pořadím dopředu. I proto, že po cestě nabral všechny waypointy.
„Jeden z nich se nacházel na velké duně, na první pokus se mi ale nepovedlo vyjet až na vrchol. Musel jsem ji celou objet. Další bod jsem musel také trochu hledat, nebyl ale daleko, tak čtyři sta metrů. Je důležité také trefit cestu, která k waypointu vede. Občas se totiž překrývají a může to mást,“ vysvětlil Tůma, který ve středu využil své skvělé navigační schopnosti.
Zranění motorkáři na trati
Zároveň čtvrtá etapa byly velice rychlá, Tůma na své čtyřkolce Yamaha Raptor jel někdy i přes 125 kilometrů v hodině. „To bylo hlavně na těch holých pláních, kde se jelo naplno. Třičtvrtě etapy jsem jel na pětku. Náš rychlostní limit je 130 kilometrů v hodině, když jsem se k němu přiblížit, už mi to na přístrojové desce pípalo,“ dodal Tůma, podle kterého jsou tyhle momenty nebezpečné. „Na trase byly různé terénní vlny a vymleté díry s vodou. Když si nedáte pozor a vjede za horizontem do nějaké nerovnosti, můžete v této rychlosti snadno havarovat. Bohužel jsem projížděl kolem dvou motorkářů, u kterých už byl vrtulník,“ popisoval Tůma z českého týmu BARTH Racing.
Český jezdec odpočíval v bivaku v Rijádu, odkud povedou dvě etapy. Ve čtvrtek pojedou motorky a čtyřkolky odlišnou trasou než závodní vozy s kamiony. „Na trati mě tak nebudou auta předjíždět, což je dobře. Ve středu mě totiž na 210 kilometru mě jedno auto předjelo, což není nikdy moc příjemné,“ popsal Tůma.
Zdroj: BARTH Racing