Co se stane, když budete jezdit v autě s neustále zapnutým sportovním režimem?

Přidat na Seznam.cz

Sportovní režim je obecný pojem pro jakýkoli přepínatelný/konfigurovatelný režim nebo nastavení automobilu, které umožňuje upravit motor, převodovku, reakci na plyn (a cokoli dalšího), aby se změnily vlastnosti automobilu a maximalizoval výkon. Dá se s tímto nastavením jezdit pořád?

Určitě se můžete dostat k podrobnějším technickým informacím o tom, jak to všechno funguje, ale to značně závisí na tom, jaké vozidlo řídíte, a také přesná technická specifika nejsou pro účely tohoto článku relevantní.

Sportovní režimy se u moderních vozů snáze zavádějí díky použití elektronických plynových pedálů (na rozdíl od kabelů) a většímu „počítačovému řízení“ fungování mechanických součástí, jako je motor. I základní automobily dnes obvykle mají normální režim, sportovní/výkonnostní režim a často také ekologický režim, který je opakem sportovního režimu – snaží se, aby vůz pracoval co nejšetrněji a šetřil palivo.

Některé vozy, zejména ty více zaměřené na výkon, mají k dispozici více sportovních režimů nebo extrémnějších režimů nebo obrovské množství konfigurací, uvádí stránka Garage Dreams.

Můžete s vozem jezdit ve sportovním režimu neustále?

Vzhledem k tomu, že sportovní režim ovlivňuje řadu vlastností výkonu vozu, zde je to, na co byste měli myslet:

Vaše spotřeba paliva se (pravděpodobně) zhorší

Hlavním důvodem, proč pravděpodobně nechcete jezdit s vozem neustále ve sportovním/výkonném režimu, je skutečnost, že pravděpodobně utrpí větší spotřebu paliva.

Ceny pohonných hmot v poslední době prudce rostou a většina motoristů se snaží u pumpy ušetřit, co se dá. Pokud neradi platíte za palivo více, než je nutné, možná byste měli přehodnotit, zda jezdit vždy ve sportovním režimu.

Nezapomeňte, že sportovní/výkonnostní režim ve vašem voze obecně nastaví motor a převodovku tak, aby déle držely rychlostní stupně (tj. aby před přeřazením na vyšší rychlostní stupeň měly vyšší otáčky), a upraví další parametry tak, aby se soustředily na výkon a ne na hospodárnost.

Tento kompromis dává smysl při svižné jízdě, předjíždění atd., ale pokud se jen proháníte po městě, abyste dojeli do práce nebo vyzvedli děti ze školy, stojí vám snížení spotřeby za to?

Riziko předčasného opotřebení vozidla

Dalším možným důvodem, proč nejezdit s vozem stále ve sportovním režimu, je riziko předčasného opotřebení.

Někteří tvrdí, že trvalé používání sportovního režimu může způsobit dodatečnou zátěž motoru, převodovky, odpružení atd. vašeho vozu. Tento argument dává smysl v tom smyslu, že pokud má váš vůz neustále vyšší otáčky a pracuje intenzivněji, je více namáhán.

Pokud však s autem jezdíte jen „normálně“, ale ve sportovním režimu (a občas ho nastartujete, když je řádně zahřáté, a dbáte na údržbu), pak to pravděpodobně nezpůsobí žádná velká dramata ani masivní zhoršení stavu.

Pohodlí cestujících

Jedním z dalších důvodů, proč pečlivě zvážit, zda jezdit všude a neustále ve sportovním režimu, je pohodlí cestujících (a řidiče). Zatímco vám se jízda zaměřená na vyšší výkon může líbit, je pravděpodobné, že vašim spolujezdcům se líbit nebude.

To platí zejména pro sportovní režimy, kde mají vyšší výkonnostní volby tendenci ztužit odpružení a mohou způsobit, že jízda bude příliš tvrdá a drsná pro ty, kteří nejsou do jízdy zapojeni stejně jako ten, kdo sedí za volantem.

Přesto může být zábavné předvést spolujezdci, co vaše auto dokáže, a pokud to hodláte udělat, pak můžete rovnou „jet naplno“ a použít sportovní režim.

Závěr

Ano, můžete se svým vozem jezdit ve sportovním režimu neustále, ale musíte být připraveni si za to trochu připlatit (a případně svůj vůz více opotřebovat). Musíte se také rozhodnout, zda vám tato kompenzace stojí za ostřejší jízdu a snížený komfort, pokud sportovní/výkonnostní režim vašeho vozu v tomto směru něco upravuje.

Zdroj: garagedreams.net