MotorGuru.cz
  • Nejnovější články
Ahanix1989

Co je to katalyzátor a k čemu slouží?

jak funguje?, katalyzátor

Moderní výfukový systém vozidel obsahuje řadu dílů, které pomáhají regulovat emise a jsou šetrnější k životnímu prostředí. Mezi tyto díly patří katalyzátor, který pomohl mnoha výrobcům automobilů splnit normy stanovené národním zákonem o emisních normách, píše web Universal technical institute.

Kdo vynalezl katalyzátor?

Historie katalyzátoru sahá do konce 19. století, kdy byly ve Francii vyvinuty některé prototypy. V polovině 50. let 20. století získal francouzský strojní inženýr Eugene Houdry patent na svůj výzkum vývoje katalyzátorů pro benzínové motory.

Důvodem Houdryho vývoje katalyzátoru byly jeho obavy ze znečištění ovzduší způsobeného výfukovými plyny z komínů a automobilů. Viděl výsledky studií v Los Angeles a začal pracovat na konvertorech pro komíny.

Foto: Stahlkocher/Wikimedia (CC 2.0)

Katalytické konvertory byly dále vyvíjeny po zavedení předpisů o regulaci emisí, které začaly platit počátkem 60. let. První sériový katalyzátor byl vytvořen v roce 1973 ve společnosti Engelhard Corporation a široce se tento díl začal používat kolem roku 1975.

Co dělá katalyzátor?

Katalyzátor používá komoru, která mění škodlivé sloučeniny z emisí motoru na bezpečné plyny, jako je pára. Funguje tak, že štěpí nebezpečné molekuly v plynech, které automobil produkuje, dříve než se dostanou do ovzduší.

Katalyzátor je umístěn na spodní straně vozidla a vypadá jako velká kovová krabice. Vycházejí z ní dvě trubky. Konvertor využívá tyto dvě trubky a katalyzátor během procesu, kdy se plyny stávají bezpečnými pro vypouštění.

Plyny jsou přiváděny ze „vstupního“ potrubí připojeného k motoru vozidla. Ty jsou vháněny přes katalyzátor, který způsobí chemickou reakci, při níž se znečišťující látky rozloží. Méně škodlivé plyny nyní procházejí druhým potrubím, neboli „výstupem“, které je připojeno k výfukovému potrubí vozidla.

Co se nachází uvnitř katalyzátoru?

Z čeho se katalyzátor skládá? Katalyzátor samotný je obvykle vyroben z platiny nebo podobného kovu, jako je rhodium nebo palladium. Plyny proudí přes keramickou voštinovou strukturu umístěnou v krytu katalyzátoru. Ta je vyložena kovy, které mají specifické úlohy, jež hrají roli při snižování emisí. Existují dva hlavní typy katalyzátorů, které mohou být v automobilu zastoupeny:

Foto: Atif Masood (FetchCFD)/WIkimedia (CC 4.0)

Redukční katalyzátory

Pomáhají snižovat znečištění oxidy dusíku odstraňováním kyslíku. Oxidy dusíku se rozkládají na plynný dusík a kyslík, které jsou samy o sobě neškodné.

Oxidační katalyzátory

Slouží k přeměně oxidu uhelnatého na oxid uhličitý opačným procesem přidávání kyslíku.

V blízkosti katalyzátoru je umístěn také kyslíkový snímač (O2), který informuje elektronickou řídicí jednotku (ECU) automobilu o množství kyslíku ve výfukových plynech. To pomáhá vozidlu jezdit s účinnějším poměrem vzduchu a paliva, což umožňuje motoru dodávat do katalyzátoru dostatek kyslíku k dokončení oxidačního procesu.

Foto: The RedBurn/Wikimedia (CC 3.0)

V závislosti na roce výroby vozidla a typu katalyzátoru, kterým je vybaveno, nemusí být na místě redukční katalyzátor. Existují dva základní druhy katalyzátorů:

Dvoucestný

Dvoucestný katalyzátor se ve Spojených státech používal u vozidel do roku 1981. Mají pouze oxidační katalyzátory, které pomáhají měnit oxid uhelnatý na oxid uhličitý. Uhlovodíky (což je nespálené a částečně spálené palivo) se mění na oxid uhličitý a vodu.

Třícestný

Od roku 1981 se používá třícestný katalyzátor. Ten funguje stejně jako dvoucestný katalyzátor s přidáním redukčního katalyzátoru. Jak již bylo uvedeno, používá se k přeměně oxidů dusíku na plynný dusík a kyslík.

U vznětových motorů se používají dvoucestné katalyzátory a tyto konvertory jsou rovněž speciálně navrženy pro práci s výfukovými plyny vznětových motorů. Konvertory pro tyto typy motorů se snaží zaměřit na pevné částice známé jako rozpustné organické frakce. Ty jsou tvořeny uhlovodíky vázanými na saze.

Zdroj: uti.edu

Diskuze Vstoupit do diskuze

Redaktor: Petr Vyhnánek

Zdroj

Nejprodávanější ojetá auta na Ukrajině. Renault, Škoda ale i auto, které se dávno nevyrábí

ANT Berezhnyi

Plánujete otevřít autoservis? Tohle budete do začátku potřebovat

Zdroj

Lada prodává téměř o 80 % méně vozů než před rokem. Ale její Niva stále vydělává slušné peníze. Jak je to možné?

Zdroj

Rodinný vůz v období krize do 100 tisíc Kč? Máme pro vás pár tipů

Zdroj

Nová Pagani Huayra Codalunga je krásná limitovaná edice Longtail Variant

Zdroj

Innotech Mysterro. Sen brněnského emigranta se bohužel nikdy nenaplnil. Co to bylo za český supersport?

Zdroj

Růžové Lambo patřilo nejdrsnější babče na světě

Zdroj

Ukrajinci totálně zamíchali trhem ojetin. Jaké značky nejvíce skupují a za kolik peněz?

Zdroj

Jak dobré jsou bestsellery roku 2010 jako ojetiny?


  • Ahanix1989: Wikimedia (CC 0)
Foto:

Čtěte také

  • ZdrojNejprodávanější ojetá auta na Ukrajině. Renault, Škoda ale i auto, které se dávno nevyrábí
  • ANT BerezhnyiPlánujete otevřít autoservis? Tohle budete do začátku potřebovat
  • ZdrojLada prodává téměř o 80 % méně vozů než před rokem. Ale její Niva stále vydělává slušné peníze. Jak je to možné?
  • ZdrojRodinný vůz v období krize do 100 tisíc Kč? Máme pro vás pár tipů
  • ZdrojNová Pagani Huayra Codalunga je krásná limitovaná edice Longtail Variant

MotorGuru.cz
  • Pracovní nabídky
  • Kontakty
© MotorGuru.cz 2022
Na našich webových stránkách používáme soubory cookie, abychom vám poskytli nejrelevantnější zážitek tím, že si zapamatujeme vaše preference a opakované návštěvy. Kliknutím na „Přijmout“ vyjadřujete souhlas s použitím VŠECH souborů cookie.
Cookie nastaveníPřijmout
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Vždy povoleno
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
ULOŽIT A PŘIJMOUT