Citröen SM. Auto budoucnosti, která nikdy nenastala

Přidat na Seznam.cz

Vozidlo Citroën SM bylo v roce 1970 díky svým technologiím velice ambiciózní auto s náhledem do budoucnosti, informuje web Car & Classic.

Po druhé světové válce se francouzské automobilky soustředily na vozy pro každodenní použití, jako byl například model Citröen 2CV. Jakmile však padla padesátá léta a skončil příděl benzinu, začal se ve Francii objevovat nový proud ambicióznějších vozů. Styl vzhledu a určitá míra luxusu začaly znovu stávat prodejním argumentem.

V roce 1961 se začalo tajně pracovat na „Projektu S“, verzi předchozího modelu DS pro rychlé silniční a závodní použití. Zdálo se, že projekt na nějakou dobu ustrnul a z pouhého vývoje modelu DS se stal něčím zcela novým. Ale teprve akvizice automobilky Maserati v roce 1968, kterou Citroën uskutečnil údajně proto, aby se dostal k báječnému vývoji motorů Maserati, restartovala vývoj projektu vozidla Citröen SM.

Vůz Citroën SM, poprvé představený na ženevském autosalonu v roce 1970, byl od prvního dne srdcervoucím vozem. Díky svému kosmickému designu a silnému vlivu aerodynamiky se stal jednou z hvězd výstavy, a to z pera legendy značky Citroën designéra Roberta Oprona. Skutečně působivou stránkou SM však byla technika. Zde je výčet průlomových technologií na tehdejší dobu:

  • První systém řízení s variabilním posilovačem na světě (o něm později)
  • Samonivelační odpružení a světlomety. Vozidlo při jakémkoliv zatížení udržovalo stejnou světlou výšku
  • Samonivelační brzdový systém zabraňující naklánění
  • Kotoučové brzdy pro všechna čtyři kola
  • Aerodynamický tvar slzy s širším rozchodem kol vpředu než vzadu
  • Výkon motoru Maserati V6 o objemu 2,7 litru (později 3,0 litru).
  • První systém řízení s variabilním posilovačem na světě (o něm později)

Kritici se nad jízdními vlastnostmi vozu rozplývali a vyjadřovali údiv nad tím, že se Citroënu podařilo nějakým způsobem skloubit úroveň komfortu s ostrými jízdními vlastnostmi.

Automobil Citroën SM byl samozřejmě stejně tak o stylu jako o výkonu. Ten úžasný tvar slzy a hladce splývající silueta způsobily, že na silnici nevypadal jako nic jiného. Každý detail je krásně promyšlený, od prosklené přední části obsahující šest přizpůsobivých světlometů až po lesklou nerezovou ocel, nádherně navržené přístroje a futuristická sedadla s individuálním polstrováním.

Tak jedinečná a tvrdohlavá vize byla samozřejmě hazardem. Bohužel to byl hazard, který Citroën prohrál. Navzdory uznání kritiků se SM ukázal jako nespolehlivý, obtížně opravitelný a drahý na údržbu. Kolovaly historky o poškozených motorech, které měly pod sto tisíc kilometrů najeto. V roce 1972 se prodeje propadly.

V roce 1974 Citroën zkrachoval a jeho podíl převzal Peugeot. Téměř okamžitě prodali Maserati zpět italskému státu a sen o SM skončil. Do roku 1975, kdy výroba skončila, se prodalo méně než 200 kusů. Byl to smutný a neslavný konec možná nejodvážnějšího a nejprogresivnějšího vozu, jaký byl kdy vyroben.

Zdroj: carandclassic.com

[seznam-ads id="17779"] [seznam-ads id="17778"] [seznam-ads id="17778"] [seznam-ads id="17898"]