Čínské elektromobily čelí v Evropě novým clům. Mohou dosáhnout až 38,1%
Evropská unie ve středu oznámila uvalení cel až do výše 38,1 % na elektromobily vyrobené v Číně. Tento krok přichází po vyšetřování nekalých praktik a dotací ze strany čínské vlády, které zvýhodňují domácí výrobce automobilů, což EU označuje za hrozbu hospodářské újmy pro výrobce bateriových elektromobilů v EU. Minulý měsíc oznámily podobný krok Spojené státy, které zvýšily cla na čínské elektromobily z 25 na 100 %, informuje portál Motortrend.
Cla v Evropě vstoupí v platnost 4. července, ale automobilky budou mít jiné procentní sazby. BYD, největší světový výrobce elektrických a plug-in hybridních vozidel, by byl zdaněn 17,4 %; Geely, která vlastní Volvo, Polestar, Lotus a Zeekr, by se dočkala 20 % cla, SAIC, která vlastní MG, by byla uvalena 38,1 % daň. Ostatní výrobci elektromobilů v Číně, kteří při šetření spolupracovali jako například NIO, by podle EU byli zatíženi 21procentním clem, zatímco ti, kteří nespolupracovali, by se dočkali 38,1procentní daně. Společnost Tesla, která vyrábí elektromobily ve své šanghajské továrně Gigafactory a vyváží je do Evropy, požádala o vlastní sazbu, která však nebyla oznámena.
V Evropě se čínská auta prodávají více
Velký rozdíl mezi cly zavedenými v USA a v EU spočívá v tom, že Amerika není vystavena takovému vlivu čínských elektromobilů jako Evropa. Čínské automobilky jako BYD, Geely, SAIC, NIO, Great Wall Motors a Chery jsou jen některé značky, které již léta prodávají evropským zákazníkům. BYD a Chery navíc oznámily výstavbu továren pro evropský trh v Maďarsku, respektive ve Španělsku. Čínské automobilky se drží stranou od oznámení plánů na otevření továren v USA, ale mají velkou účast v Mexiku, kde plánují otevřít továrny.
Evropské automobilky v ohrožení
Dalším rozdílem je, že evropské automobilky jako BMW, Mercedes-Benz a Volkswagen jsou na čínském trhu značně závislé, a pokud čínská vláda přistoupí k odvetným opatřením podobného charakteru, mohlo by to ovlivnit jejich prodeje na největším automobilovém trhu na světě. Německé automobilky měly v prvním čtvrtletí letošního roku v Číně zhruba 30procentní podíl na trhu.
Cla mohou mít negativní dopad na ekologii
Toto opatření se sice dotkne evropských spotřebitelů, ale může mít také dopad na cíle Unie, které spočívají v zákazu vozidel se spalovacími motory do roku 2035. Vzhledem k tomu, že čínské elektromobily v současné době nabízejí nižší ceny a slušný dojezd, mohl by být cíl bloku snížit emise uhlíku negativně ovlivněn, aniž by v současné době existovala nabídka po čistších alternativách vozidel od místních evropských společností.
Zdroj: Motortrend