Chyba, která zabíjí motory. Dělá ji váš servis taky?
Mechanici a dokonce ani olejářské společnosti nepochybují o příčinách mnoha poruch moderních motorů. Většina závad je způsobena nesprávným servisem, ale v souladu s doporučeními výrobce. Jde o škodlivý režim s dlouhou životností, píše server ADAC.
Výměna oleje se nedoporučuje?
Výměna oleje každých 30 000 km je u moderních automobilů již mnoho let téměř pravidlem. To má pozitivní dopad na životní prostředí (menší spotřeba oleje při provozu) a na servisní náklady (méně častá údržba), přinejmenším během záruční doby.
Vliv na životnost motoru a jeho mechanismů může být bohužel pouze negativní. Aby toho nebylo málo, dnešní řidiči, kteří věří v dobrou kvalitu motoru, prakticky nekontrolují hladinu oleje, což dříve bývalo pravidlem.
Velice málo majitelů automobilů kontroluje hladinu motorového oleje alespoň jednou měsíčně. To vede k drobným poruchám, které se časem vyvinou v nákladné závady. Kromě toho je třeba zmínit prakticky úplnou absenci doporučení výrobců ohledně výměny oleje v převodovkách. To má také velký vliv na životnost mechanismů, zejména ložisek.
Co může starý olej zkazit?
Navzdory zdání není riziko zadření motoru v důsledku příliš časté výměny oleje tak velké, jak se zdá. Ano, problémy s jednotkami dCi, THP nebo TSI byly do jisté míry způsobeny touto skutečností, ale v tomto případě byly ve hře již konstrukční vady. V tomto případě můžeme hovořit o pomalém opotřebení mechanismu a vysokém riziku vniknutí kovových pilin do mazacího okruhu.
Mnoho moderních motorů trpí dalšími problémy, které souvisejí především s příliš dlouhými intervaly výměny oleje. Jednou z oblastí, která je nejvíce náchylná k předčasnému opotřebení a nákladným opravám, je pohon rozvodového řetězu. Odborníci doporučují častější výměnu oleje u konstrukcí, kde napínák nemusí správně fungovat, což způsobuje chrastění a natahování řetězu.
Starý olej také způsobuje problémy s mazáním běžných turbodmychadel a dokonce podporuje usazování karbonu, což vede ke znečištění motoru, výfukového systému nebo citlivého EGR ventilu. Navíc u motorů vybavených systémem filtrace pevných částic dochází k degradaci oleje ještě rychleji, protože se olej mísí s palivem. Takový olej ztrácí své mazací vlastnosti, ale také je získává.
Dalším, poměrně drahým, prvkem náchylným k předčasnému opotřebení je fázovací jednotka vačkového hřídele (nebo několik takových jednotek, v závislosti na motoru).
Jak často je třeba měnit olej v motoru?
Ukazuje se, že stará doporučení měnit olej každých 10 000 km a nejméně každých 15 000 km jsou stále platná. Při pohledu na práci dílen, které řeší „záhadné“ problémy s moderními motory, si lze všimnout jedné zákonitosti. Když se problém někde v budoucnu vyřeší, příčinou je obvykle problém příliš řídké výměny oleje. To platí zejména pro jednotky s rozvodovým řetězem.
Zdroj: adac.de