Chcete auto značky Borgward? Máte smůlu. Automobilka zkrachovala

Přidat na Seznam.cz

Kdysi německá, dnes čínská automobilka Borgward byla tento týden soudem v Pekingu v Číně poslána do konkurzu. Borgward, kdysi třetí největší výrobce automobilů v Německu, byl založen v roce 1890, zkrachoval v roce 1961 a obnoven byl novým čínským majitelem v roce 2015. Vzkříšený Borgward byl dokonce viděn v Malajsii na showroomu zřízeném v Glenmarie před několika lety.

Po vzkříšení zkrachovalé autobobilky se její nový začátek zdal slibný

Po opětovném zahájení výroby automobilů značky Borgward, se tyto vozy vyráběly v renovované továrně Foton na předměstí Pekingu. V roce 2019 dosáhly maximálního prodeje 55 000 vozů ročně. Bohužel po slibném začátku se v roce 2021 prodej nových vozů Borgward snížil na 3 600 kusů. Automotive News Europe uvádí, že od roku 2016 do roku 2018 dosáhly ztráty společnosti Borgward více než 4 miliardy jüanů (přibližně 13,2 miliard Kč). Jen za rok 2021 byla tato automobilka 4,7 miliardy jüanů v mínusu (přibližně 15,5 miliard Kč). To bylo pro automobilku finančně neúnosné, jak informuje server Autobuzz.

Počítalo se ze zahájením výroby v Německu

V roce 2018 začal Borgward v Evropě prodávat svůj model BX7, což je SUV, které je velké asi jako Audi Q5. Byly dokonce plány na postavení továrny Borgward v Brémách s kapacitou výroby kolem 10 000 vozů ročně, ale tento záměr se bohužel nikdy neuskutečnil. V roce 2019 Borgward uvedl na trh model BX5. V Malajsii se na tamním trhu nabízel k prodeji v 5 variantách. BX5 byl prodáván se dvěma variantami motorů, a to 1,4litrový přeplňovaný a 2,0litrový přeplňovaný motor. Dokud byl showroom značky v Glenmarie stále ještě v provozu, byl tam k vidění plně elektrický koncepční Borgward BXi7, i když ve verzi s levostranným řízením. Přední kola pohání jediný elektromotor, který poskytuje 272 koní a 400 Nm. Borgward tvrdil, že BXi7 má na jedno nabití baterií dojezd až 500 km, jak uvádí web Jalopnik.

Ohlédněme se za minulostí kdysi slavné značky Borgward

Carl Borgward se narodil jako syn prodejce uhlí v Hamburku. Vyučil se zámečníkem a poté studoval strojní inženýrství. Po První světové válce se stal roku 1919 společníkem v malé společnosti Bremer Reifenindustrie vyrábějící pneumatiky. V roce 1920 v této společnosti přejmenované na Bremer Kühlerfabrik Borgward zavedl výrobu automobilových chladičů a blatníků pro automobilku Hansa-Lloyd-Werke v Brémach. První „automobil“, tříkolový motorový transportní vozík, navrhl Carl Borgward roku 1924 pro sklady své společnosti. Obratně ho pod jménem Blitzkarren (bleskové nákladní vozíky) nabídl veřejnosti a dosáhl vysokých prodejů. Takové byly začátky této dnes už prakticky zapomenuté, ale kdysi tak slavné značky.

Zdroj: Redakce, Autobuzz, Automotive News Europeutonews, Jalopnik