Čeští automechanici stále podvádí své zákazníky. Co dělat, když vás v servise podvedou?

Přidat na Seznam.cz

Každý majitel automobilu byl v autoservisu alespoň jednou podveden. Nepoctivé praktiky „profesionálů“ se bohužel nevyhýbají ani autorizovaným servisům. Do redakce jste nám poslali vaše příběhy a zkušenosti se servisy. Jak se chránit před podvody v autodílnách?

Z vašich emailů, které nám zasíláte lze vyvodit závěr, že v Česku je obtížné najít kvalitní autoservis. Spokojených zákazníků je málo. Většina majitelů vozidel má po návštěvě autoservisu pocit, že byli zneužiti nebo podvedeni.

Zkušenosti našich čtenářů

„Když jsem jezdil s vozem Chrysler Voyager, měnil jsem rozvodový řemen. Ventily se neporušily, ale auto bylo stále způsobilé k opravě. V servisu jsem zjistil, že musím navíc vyměnit všechny vstřikovače. Byl jsem tak zmatený, že jsem zaměstnanci uvěřil, že to pro mě udělá navíc,“ píše rozhořčený pan Rebl. Dodal: „Později se ukázalo (v rozhovorech s dalšími mechaniky, kteří auto po „opravě“ viděli), že místo 2500 Kč až 5000 Kč jsem nakonec zaplatil 41 579 Kč a 130 tisíc Kč.“

Pan Pokluda nám napsal: „Zaplatil jsem za originální vodní pumpu, zatímco mechanik tam namontoval levnou náhradu. Opakovaně jsem se ho zeptal, jestli je to určitě značkový díl – odpověděl, že ano. Po opravě jsem šel do nedalekého obchodu a promluvil si s prodavačem. Ten mi upřímně řekl, že výměna, kterou tam dal můj mechanik, nevydrží ani 10 000 km. Věděl to z vlastní zkušenosti. Vrátil jsem se do servisu, pohádal se s ním a ten mi ho na vlastní náklady vyměnil. Cenový rozdíl mezi originálem a náhradou byl trojnásobný.“

Jak mechanici podvádějí?

Existuje mnoho způsobů, jak mechanici podvádějí. Obvykle se začíná již ve fázi prvotní nabídky prací. Přibližná cena opravy, která není písemně potvrzena, dává mechanikům velký prostor pro podvod. Obvykle pracovníci dílny zpočátku dávají za opravu poměrně atraktivní částku, ale v průběhu práce se objevují další poplatky, často v řádu několika stovkách korun, které nakonec původní sazbu ještě několikanásobně zvýší.

Ke konečnému vyúčtování se běžně připočítávají také poplatky za chemické látky. Je nepřípustné přidávat na účet zákazníka použité silikony, čisticí prostředky, lepidla nebo jiné čisticí přípravky. Jejich cena by měla být zahrnuta do ceny opravy.

Stává se také, že mechanici šetří na provozních kapalinách a při výměně je doplňují na minimální úroveň a neprovádí výměnu jednotlivých prvků, na kterých jste se domluvili. Místo výměny opotřebovaných dílů za nové se oprava omezí na dočasnou „opravu“ v podobě vyčištění nebo „připájení“ dílů. Výsledkem je, že specialista si vydělá pár tisíc korun a zákazník se po několika měsících s problémem vrátí.

Dávat auto do servisu s vysokou hladinou paliva také není příliš moudrý krok. Pokud jsme si při předávání vozu nezapsali stav paliva, pozdější stížnosti na prázdný benzín nemusí být oprávněné. Mechanici mohou používat auta zákazníků k přepravě dílů a vyřizování osobních záležitostí. V takové situaci snadno dojde k poškození čalounění nebo plastového obložení, nemluvě o skvrnách od montérek.

Co když se o škodě dozvíme až po jejím vzniku?

Automechanik, stejně jako každý jiný podnikatel ve vztahu ke spotřebitelům, je odpovědný za prodané zboží. Spotřebitel má proto právo uplatnit reklamaci v rámci záruky, například pokud zboží neodpovídá smlouvě, tj. byl instalován jiný díl, než ujišťoval mechanik. Můžete si také stěžovat na nesprávnou instalaci. V takové situaci má spotřebitel právo požadovat demontáž a opětovnou montáž po výměně zboží nebo odstranění vady.

Určitě bychom si měli vyžádat potvrzení o uzavření smlouvy a provedení služby, abychom měli důkaz v případě reklamace. Pro spotřebitele bude samozřejmě nejlepší účtenka, ale službu můžeme reklamovat také například na základě potvrzení o platbě, výpisu z účtu, e-mailu nebo dokonce svědecké výpovědi. Pokud mechanik nechce naši reklamaci uznat, můžeme spor řešit soudně. Absence jakýchkoli důkazů nám však značně ztíží uplatnění našich nároků.

Jaké zkušenosti máte s automechaniky vy? Podělte se s námi do komentářů na Seznamu.

[seznam-ads id="17779"] [seznam-ads id="17778"] [seznam-ads id="17778"] [seznam-ads id="17898"]