Češi rádi jezdí v létě na „zimákách“. Je spotřeba u zimních pneumatik vyšší než u letních? Odpověď známe
Jedním z argumentů pro používání letních pneumatik v létě je jejich menší valivý odpor, a tedy nižší spotřeba paliva. Server CAA zjistil, zda teorie o pneumatikách není stejná jako praxe.
Typická situace pro českého řidiče. Po sezóně jsou zimní pneumatiky kvůli opotřebovanému běhounu nebo stáří již na odpis. S hloubkou drážek 4-5 mm nejsou dobré na sněhu a špatně se vyrovnávají s vodou. Ve stáří je to ještě horší. Na druhou stranu letní pneumatiky, které leží v garáži, vydrží další sezónu, možná dvě. Pokud byste však na těchto zimních pneumatikách jezdili přes léto, vydržely by vám další dvě, možná i tři sezóny. Úspory jsou tedy na dosah.
Existuje samozřejmě několik argumentů, proč to nedělat. Jízda na zimních pneumatikách při vysokých teplotách není bezpečná ani příjemná. Zimní pneumatiky jsou však nejhorší za deště, zejména při silném lijáku. Riziko aquaplaningu, tj. uklouznutí a případného pádu z vozovky, znamená ztrátu všech úspor.
Čechy však nejvíce přesvědčují fakta (nikoli teorie) a to, co se děje tady a teď. Dobrým argumentem ve prospěch letních pneumatik je proto jejich nižší valivý odpor, a tedy i nižší spotřeba paliva. Zvláště nyní, kdy jsou ceny pohonných hmot tak vysoké. Ale je tomu skutečně tak?
Podmínky testování – jak, čím a na čem?
Test se prováděl s Volkswagenem Passat B6 2.0 TDI, vzorový příklad českého vozu. Vůz byl provozován normálně, bez úspor, ale také s nadměrnými výdaji. Plně funkční a na pneumatikách střední třídy, letních (Falken) a zimních (Yokohama), tj. od firem s podobnou pověstí.
Stupeň opotřebení zimních pneumatik se pohybuje mezi 4,3 a 5 mm v závislosti na místě měření. Letní pneumatiky mají stále více než 6 mm běhounu. Aby to testeři zjistili a získali co nejvěrohodnější testovací podmínky, použili dálnici a ujeli na každé sadě pneumatik 90 km při konstantní rychlosti 120 km/h. Měření bylo provedeno několikrát na vzdálenost 15 km v každém směru. Výsledek?
Další mýtus lze vyvrátit
V marketingových odděleních pneumatikářských společností vzniklo kolem pneumatik mnoho mýtů. To, co může fungovat v laboratorních podmínkách, se nemusí vždy projevit ve skutečnosti. Tak je tomu i v tomto případě. Zimní pneumatiky neměly žádný skutečný vliv na zvýšení spotřeby paliva.
Je zajímavé, že průměr vyšel nepatrně lépe u zimních pneumatik, i když to považuji za nepodstatné. Lze tedy předpokládat, že i kdyby měly letní pneumatiky nějakou výhodu, byla by také zanedbatelná.
Během testu novináře zaujala opakovatelnost měření, která prováděli pomocí palubního počítače. Chtěi bych rovnou zdůraznit, že účelem testu bylo ukázat rozdíly, nikoli odpovědět na otázku: kolik auto žere?
Zimní pneumatiky | Letní pneumatiky | |
1 | 4,5 l/100 km | 4,7 l/100 km |
2 | 5,6 l/100 km | 5,6 l/100 km |
3 | 4,4 l/100 km | 4,6 l/100 km |
4 | 5,6 l/100 km | 5,5 l/100 km |
5 | 4,7 l/100 km | 4,6 l/100 km |
6 | 5,7 l/100 km | 5,6 l/100 km |
průměr | 5,08 l/100 km | 5,10 l/100 km |
Je zřejmé, že se nejedná o vědeckou studii. Kromě toho jeden test s jedním vozem a jeho pneumatikami nic neurčuje. Tento příklad však ukazuje, že úspora paliva při použití letních pneumatik není tak zřejmá. Kromě toho je třeba zdůraznit, že zimní pneumatiky použité v testu nejsou nejčerstvější, takže jejich směs je tvrdší než například u nových nebo rok starých pneumatik. Možná by rozdíly byly větší, kdybychom měli dvě sady nových pneumatik.
Závěrem lze říci, že pokud si myslíte, že zimní pneumatiky používané v létě vám ušetří peníze za sadu letních pneumatik, máte pravdu. Pokud jedete klidně a nedojde k mimořádné situaci, jako je nouzové brzdění nebo smyk, který by skončil srážkou. Použitím těchto pneumatik pravděpodobně neztratíte žádné palivo. Ušetříte i v případě, že vaše sada letních pneumatik bude mít větší rozměr, např. šířku nebo obvod.
Zdroj: caaquebec.com, autokult.pl