Ceny pohonných hmot na dálnicích jsou až o 9 korun za litr dražší než ve městech. Stojí za tím chybějící konkurence i vyšší náklady
Zvýšené ceny paliv na dálnicích a hlavních silničních tazích jsou trendem, na který si čeští řidiči už často zvykli. Řada motoristů se ale ptá, co za tím vlastně stojí. Třeba na dálnici D1 jsou v posledních týdnech ceny jeden litr vyšší i o více než 9 korun. Proč jsou ceny pohonných hmot na těchto místech tak vysoké? Důvodů je v praxi celá řada.
Pohonné hmoty na dálnicích jsou obecně výrazně dražší než ve zbytku České republiky. To v praxi znamená, že řidiči musejí na jednom litru připlatit i více než devět korun. Velké cenové rozdíly jsou patrné i v případě největších firem, které se prodejem pohonných hmot v tuzemsku věnují. Tedy také u společností jako je Shell, MOL nebo třeba Orlen.
Je zřejmé, že důvodů je v praxi celá řada. Tím prvním je nákladová struktura provozu na dálnicích. Dálnice jsou často vybaveny moderními zařízeními či bezpečnostními opatřeními. Tyto služby a vybavení zvyšují provozní náklady pro provozovatele čerpacích stanic, a tím i cenu paliva. Firmy se totiž obecně snaží přesunout zvýšené náklady na spotřebitele, což se v případě tankování na koncové ceně paliva jasně odrazí.
Vyšší mzdové náklady
Další důvod souvisí s pracovní silou. Řada benzínových pump na dálnicích se nachází daleko od měst či vesnic. Přeprava pracovníků do těchto míst je tak často ztížená. Aby firmy zaměstnance získaly, musí nabídnout vyšší mzdy. Tyto zvýšené mzdové složky se následně právě odrazí v koncové ceně paliv.
Druhým důvodem je poptávka a nabídka. Na dálnicích je poptávka po palivu obvykle vyšší než ve městech, zejména v průběhu dlouhých cest. To umožňuje provozovatelům čerpacích stanic nastavit vyšší ceny, protože řidiči na dálnicích mají omezené možnosti, kde nakoupit palivo. Jednoduše řečeno – když řidič potřebuje natankovat, nemá jinou možnost, a to provozovatelé čerpacích stanic na dálnicích a dalších hlavních silničních tazích dobře ví.
Někdy za tím stojí i daně
Dalším faktorem může být zvýšená daňová zátěž na dálnicích. V některých zemích nebo státech mohou platit vyšší daně na palivo na dálnicích, což se může projevit v ceně za litr paliva. Česká republika mezi takové ekonomiky sice nepatří, na druhou stranu v některých státech Evropy jsou takové trendy pozorovatelné.
Také logistické náklady mohou hrát roli. Doprava paliva na dálnice může být náročnější a dražší než kupříkladu do měst, což může také ovlivnit konečnou cenu paliva.
Zdroj: MoneySavingExpert