Cenové šílenství na trhu s automobily. Malá auta téměř o třetinu dražší. Jaké ojetiny jsou v kurzu?

Přidat na Seznam.cz

Pokud chcete malé úsporné auto bez elektrického pohonu, musíte si pospíšit, píše web Focus.

Malé vozy jsou v Německu stále vzácnější, a to jak na trhu ojetých, tak nových vozů. Na ústupu jsou také levné kompaktní modely. V současné době existuje méně než 40 modelových řad, u nichž je základní cena základního modelu bez příplatkové výbavy a s nejmenším motorem stále nižší než 515 000 Korun. VW Golf už není k dostání ani za méně než 500 000 korun, menší Polo nyní stojí 498 000 korun. Pokud chcete koupit vozidlo pod tyto částky, musíte sáhnout po nejmenších modelech, jako je VW Up, Citroën C3, Fiat Panda, Hyundai i10 nebo po cenově výhodných modelech Dacia.

Malé vozy: stále vzácnější nové, stále dražší ojeté

Také na trhu ojetých vozů dochází k cenovému vzrůstu malých a kompaktních modelů. Ukazuje to aktuální cenový index portálu Mobile.de. V porovnání se stejným měsícem loňského roku se nejvíce zvýšily ceny malých vozů a modelů střední třídy. Malý vůz stál v únoru v průměru 439 649 korun (o 29 % více), vůz střední třídy 846 562 korun (o 28 % více).

Poptávka je však stále stabilní, což Mobile.de zjišťuje podle počtu dní, kdy je vůz na trhu. To je doba, po kterou stojí vůz u prodejce, dokud není prodán. Přesto jsou ceny ojetých vozů rekordní: podle Mobile.de je průměrná cena v současnosti 798 714 korun.

Pryč s benzínovými auty?

Lze se domnívat, že stále rostoucí ceny pohonných hmot od roku 2021 vysvětlují poptávku po menších autech. Kromě toho klesá nabídka malých vozů, protože výrobci dávají přednost prodeji elektromobilů, a nabídka pro trh ojetých vozů tak již není tak velká. Čím více se bude elektrifikace v automobilovém průmyslu rozšiřovat, tím těžší to budou mít vozy malých tříd. To platí i pro prémiové značky. Audi právě oznámilo ukončení výroby základních modelů A1 a Q2 a nedostanou nástupce . Další značky budou následovat.

Konec úsporných malých vozů

Nabídka malých, skutečně úsporných, a tedy ekologických vozů základní třídy s benzinovým nebo dokonce naftovým motorem je už dnes poměrně chudá. Kvůli předpisům EU o emisích výfukových plynů, zejména kvůli chystanému kvazi zákazu spalování v rámci normy Euro 7, je vývoj a výroba malých automobilů s benzinovými nebo naftovými motory příliš nákladná.

Zdroj: focus.de