BMW se skutečně vydává cestou vodíkových vozů. Němci zahájili výrobu vodíkového modelu iX5

Přidat na Seznam.cz

O tom, že mnichovská automobilka vidí budoucnost osobní dopravy ve vodíkovém pohonu, jsme v poslední době psali opakovaně. Důvod nám k tomu dávají zástupci značky, kteří shodně tvrdí, že jde o nejjednodušší chemický prvek, který se stane novým trendem a je dokonce lepším řešením než bateriový pohon. Mezitím se již nějakou dobu mluví o vývoji BMW iX5 Hydrogen, které využívá právě vodíkový palivový článek, a jak je vidět, nezůstalo jen u slov. Výroba tohoto SUV byla skutečně oficiálně zahájena, jak píše výrobce na svém blogu.

Bavorská automobilka zahájila výrobu BMW iX5 Hydrogen. Na vývoji pohonného ústrojí spolupracovala s Toyotou, která je rovněž velkým zastáncem palivových článků, a novinka se začala vyrábět v jejím výzkumném a vývojovém centru v Mnichově. Má přibližně 900 zaměstnanců, kteří pracují až na šesti projektech současně. Kromě toho zde BMW vyrábí předsériové modely a dolaďuje výrobní proces a samotný produkt. 

„Vodík je univerzální zdroj energie a hraje klíčovou roli v úsilí o dosažení klimatické neutrality,“ říká Frank Weber, člen představenstva BMW odpovědný za vývoj. Automobilka chce s vozem iX5 Hydrogen řádně otestovat technologii v praxi a dokázat, že potřebujeme více než jen elektromobily na baterie a že technologická pluralita je rozumnější cestou. Weber také poznamenal, že palivový článek nevyžaduje důležité minerály nezbytné pro výrobu baterií, jako je kobalt, lithium nebo nikl.

Dvě vodíkové nádrže

Základem nového vývoje je samozřejmě model X5, který dodává továrna BMW ve Spartanburgu v USA. V Německu dostane SUV následně novou podlahovou sestavu, která umožní instalaci dvou vodíkových nádrží do středového tunelu a pod zadní sedadla. Technici vybaví vůz 12voltovým i 400voltovým elektrickým systémem, přídavnou baterií, palivovým článkem a elektromotorem. Ta je umístěna u zadní nápravy společně s baterií a je produktem současné, páté generace technologie BMW eDrive, která se používá také v konvenčních elektrických a plug-in hybridních modelech značky.

BMW v současné době plánuje vyrobit pouze malou sérii vodíkového modelu X5, který by neměl být dostupný pro běžné zákazníky. Účelem této flotily bude testování a sběr dat. Od jara 2023 budou navíc vyrobené vozy sloužit jako „technologický demonstrátor“ pro místní bezuhlíkovou mobilitu ve vybraných regionech. Je však možné, že se iX5 Hydrogen bude v budoucnu vyrábět i sériově. 

Zdroj: redakce, bmwgroup.com