Bezpečnostní tipy pro jízdu na ledu. Děláte stejné chyby?
Jízda na ledu nebo ještě hůře na černém ledu je velmi nebezpečná. Tento druh jízdy představuje jedinečnou výzvu a riziko. I ti nejzkušenější řidiči na světě mají tendenci vyhýbat se jízdě, když silnice namrzají, uvádí web Drive Safely.
Černý led
Jednoduše řečeno, černý led je tenká vrstva zmrzlé vody, která obsahuje jen velmi málo vzduchových bublinek a to způsobuje, že je zcela průhledný. Protože je led průhledný, jednoduše získá stejnou barvu jako povrch na kterém se nachází. Jediným skutečným vizuálním upozorněním bude, že vozovka bude mít mokrý vzhled.
Totéž platí pro jakýkoli povrch vozovky, včetně světlých vozovek, jako je beton nebo i barevné povrchy. Nezáleží na tom, zda je povrch černý, bílý, oranžový, zelený nebo jiné barvy. Tento druh ledu je na jakémkoli povrchu pouhým okem téměř neviditelný.
Rychlý pokles teplot může také způsobit, že nevědomky vjedete na led. Voda na vozovce může při náhlém poklesu teplot rychle zmrznout, zejména na neošetřených vozovkách nebo přes mosty a nadjezdy. V jednu chvíli můžete jet po mokrém povrchu a v další minutě se náhle ocitnete na černém ledu.
Některé druhy černého ledu mohou vzniknout také z navátého sněhu, který se dostal na vozovku. Například sůl vyfoukaná ze sněhových pluhů může sníh rozpustit, ale roztátý sníh pak může znovu namrznout na povrchu vozovky. Z toho vyplývá, že i během jasného a slunečného dne může černý led ohrozit řidiče.
Rady pro jízdu na ledu
Znalost přesné venkovní teploty je nejlepším způsobem, jak zjistit, zda dochází nebo by mohlo dojít k tvorbě námrazy. Když se teplota nule stupňů Celsia, měli byste se začít obávat. Ošetřené vozovky by sice neměly namrzat tak rychle, ale stále se budou vyskytovat místa se zmrzlým povrchem, kterých je třeba se obávat. Dávejte si také pozor na mosty, nadjezdy, málo frekventované vozovky a neošetřené povrchy silnic. Tyto oblasti se mohou velmi rychle stát extrémně nebezpečnými. Zvláštní opatrnosti byste měli dbát také při přejíždění železničních tratí, při průjezdu stavebními zónami a při přechodu z jednoho povrchu vozovky na druhý (například z betonu na asfalt).
Dívejte se na kola jiných aut
Pokud se na vozovce vyskytuje námraza, uvidíte při jízdě velmi málo vodního aerosolu, pokud vůbec nějaký, který by mohl vycházet z pneumatik vašeho vozidla nebo ostatních vozidel kolem vás, a to i v případě, že se vozovka zdá být mokrá. To je velmi nebezpečné, protože téměř jistě jedete po ledu.
Osahejte si vnější zpětná zrcátka
Tady je trik, který jistě znají řidiči kamionů. Pokud existují mrazivé podmínky, začne se na přední hraně vašich bočních zrcátek tvořit led. Otevřete okno a přejeďte prstem po přední ploše bočního zrcátka řidiče (a/nebo požádejte spolujezdce, aby zkontroloval zrcátko na jeho straně). Pokud se na některém ze zrcátek tvoří led, znamená to, že je dostatečně chladno na to, aby na vozovce zamrzla voda.
Pokud zjistíte, že jedete na ledu, musíte přednostně udělat jednu věc, zachovat naprostý klid, nebrzdit a nedělat žádné prudké pohyby volantem, i když cítíte, že kloužete. Nejlepší je pomalu sundat nohu z plynu. Zpomalte tak, jak jen můžete, aniž byste se vystavili nebezpečí, že do vás někdo zezadu narazí. Pokuste se najít bezpečné a zabezpečené místo pro zaparkování vozidla, například parkoviště. Nedoporučuje se zastavovat na vozovce, včetně krajnice. Krajnice vozovky může být velmi nebezpečná!
Pozor na náledí na mostech a nadjezdech
Často vídáme ty výstražné značky o náledí, které se tvoří na mostech před vozovkou, ale protože je vídáme tak často, často zapomínáme, že na mostech a nadjezdech se náledí opravdu tvoří rychleji. To platí zejména pro černý led. Ať už je vozovka ošetřená, nebo ne, černý led se může tvořit (nebo se tvoří) extrémně rychle. Při jízdě při teplotách pod bodem mrazu nebo při nich buďte na mostech a nadjezdech velmi opatrní, zejména pokud se zdají být mokré. Mokře vypadající povrch může být ve skutečnosti led.
Zdroj: Drive Safely