Bezpečnostní pásy v autě. Fakta a mýty. Kdo nemusí být připoután bezpečnostním pásem?
Bezpečnostní pásy jsou již řadu let povinnou výbavou automobilů. Zachránily životy statisíců lidí a výrazně zvýšily bezpečnost při řízení, jak píše server Driversed. Kolem této funkce však stále panuje mnoho mýtů a kritiky. Vysvětlujeme fakta a mýty o bezpečnostních pásech.
Tříbodový bezpečnostní pás vynalezl Nils Bohlin a společnost Volvo, která jej zavedla do automobilů, jej použila. Německý patentový úřad uznal tříbodový bezpečnostní pás vyvinutý Bohlinem za jeden z 8 nejdůležitějších patentů v historii automobilismu. Poprvé byly představeny v roce 1959 v modelu Volvo PV544.
Švédská značka je na tuto událost dodnes hrdá a na přezky bezpečnostních pásů svých vozů umisťuje číslo 1959. V Česku byla povinnost používat bezpečnostní pásy zavedena v roce 1975 a týkala se pouze předních sedadel a silnic mimo zastavěné oblasti. V roce 1987 byla tato povinnost rozšířena i na cestující na zadních sedadlech a na všechny silnice.
Čísla neponechávají žádné iluze
Přesto stále není nouze o lidi, kteří popírají oprávněnost používání bezpečnostních pásů. Pouhé zapnutí bezpečnostního pásu snižuje riziko úmrtí při nehodě o 45 %. Spolu s airbagem snižují riziko úmrtí o 50 %. Bezpečnostní pásy si častěji zapínají cestující na předních sedadlech než cestující na zadních sedadlech. Zároveň je třeba připomenout, že za nepoužití bezpečnostních pásů hrozí pokuta až do 2 000 Kč a 3 trestné body.
Mýty
Jedním z nejčastějších protiargumentů ohledně používání bezpečnostních pásů je tvrzení, že pásy by měly zabránit lidem vystoupit z hořícího auta. Statistiky nehod jasně ukazují, že pouze 0,5 % dopravních nehod zahrnuje požár automobilu. Ve skutečnosti jsou za šíření tohoto mýtu do značné míry zodpovědní tvůrci akčních filmů, kde autonehodu často doprovázel velkolepý výbuch.
Dalším mýtem je, že je lepší při nehodě z auta vypadnout než v něm zůstat uvězněný. Studie ukazují, že při prohození čelním sklem se riziko vážného zranění zvyšuje až 25krát a riziko úmrtí je 6krát vyšší.
Často se také setkáte s tvrzením, že na krátké vzdálenosti a při nízkých rychlostech nebude nepřipoutaná osoba v autě při nehodě vážně zraněna. Ukazuje se, že i při nízkých rychlostech existují síly, které cestující nemůže ovlivnit. Například při rychlosti 14 km/h odpovídá síla nárazu osminásobku hmotnosti těla při nárazu do pevné překážky. O tom je třeba přemýšlet.
Osoba sedící na předním sedadle a nepřipoutaná bezpečnostním pásem může zemřít při čelním nárazu do překážky již v rychlosti 30 km/h, zatímco při nárazu do pevného předmětu v rychlosti 50 km/h je tělo vymrštěno silou 2,5 tuny. Podle amerických statistik se většina smrtelných nehod stane do 40 km od domova a při rychlosti nižší než 65 km/h. Představte si situaci, kdy jedete pomalu do obchodu a čelně se srazíte s rychle jedoucím autem. Pak nemáte šanci. Pokud navíc nejste připoutáni bezpečnostním pásem, způsobí airbagy pouze další poranění hlavy. Airbagy fungují pouze v případě, že jsou cestující řádně připoutáni bezpečnostními pásy.
Kdo nemusí používat bezpečnostní pásy?
Některé osoby a profesní skupiny jsou však od povinnosti používat bezpečnostní pásy v autě osvobozeny. Patří mezi ně osoby s lékařským potvrzením, které kontraindikuje použití bezpečnostního pásu, nemocní nebo postižení na nosítkách nebo na invalidním vozíku, viditelně těhotné ženy, řidiči taxi, instruktoři autoškoly a zkušební komisaři, příslušníci uniformovaných složek, doprovod při převozu peněz a členové lékařského týmu při poskytování pomoci.
Jak se správně připoutat?
Důležité je také správné používání bezpečnostních pásů. Teprve pak budou správně plnit svou úlohu. Pokud pás špatně sedí a není správně utažen, může způsobit vlastní zranění. Horní část pásu by měla být blízko krku, nikoli na žebrech, protože ta se mohou při nárazu zlomit nebo dokonce propíchnout plíce. Bederní pás by měl naopak obepínat boky, protože pokud se při nehodě přitiskne k břichu, může rozdrtit vnitřní orgány. Je také důležité, abyste pás nenosili přes silné oblečení, jako jsou kabáty nebo péřové bundy. Důležité je také dbát na správné nastavení výšky pásu a na to, aby pás nebyl zkroucený.
Závěrem lze říci, že bezpečnostní pásy nepochybně přispívají k vyšší úrovni bezpečnosti. To potvrzují četné statistiky a studie v mnoha zemích, také v Česku. Všechny případy zranění cestujících bezpečnostními pásy jsou většinou způsobeny nesprávně zapnutými pásy. Nezapomínejte se také připoutat i na krátké vzdálenosti. Kromě toho, že snižuje riziko, se jednoduše vyplatí i našim peněženkám, protože se nejen vyhneme pokutě za nepřipoutání, ale také v případě nehody nebudeme muset „bojovat“ s pojišťovnou, která nám vyplatí nižší odškodné.
Zdroj: driversed.com