Bez této přísady nové diesely nenastartují. Majitelé dieselů budou mít nové starosti
Brzy se může ukázat, že vysoké ceny pohonných hmot jsou jen začátkem starostí. Majitelé moderních automobilů s dieselovými motory, ale i celé odvětví dopravy se mají čeho obávat. Nedostatek kapaliny AdBlue na čerpacích stanicích by se mohl stát osudným. Proč je nedostatek tekutiny, bez níž by se doprava v Evropě doslova zastavila? To upřesňuje německý portál adac.de.
Před časem bylo doplňování AdBlue nutností pouze pro řidiče nákladních vozidel a dodávek. Bez této přísady se dnes naftové motory osobních automobilů neobejdou. Rostoucí ceny nafty mohou být brzy jen jednou z mnoha starostí majitelů vozů se vznětovými motory, protože AdBlue může dojít a ceny nafty již prudce vzrostly. Co je příčinou nárůstu a jaké důsledky by mohl mít případný nedostatek roztoku, který přidáváme do moderních dieselů?
Bez AdBlue moderní diesel ani nenastartuje. Systém následné úpravy výfukových plynů SCR, který snižuje emise pevných částic a toxických oxidů dusíku, používá AdBlue. Do proudu horkých výfukových plynů se vstříkne vhodná dávka kapaliny a roztok se při vysokých teplotách výfukových plynů rozloží na amoniak a oxid uhličitý. Čpavek pak reaguje s oxidy dusíku za vzniku volného dusíku a vodní páry, což snižuje škodlivost výfukových plynů. Toto řešení je tedy odůvodněno péčí o naše zdraví, ale může také způsobit problémy, pokud zapomeneme AdBlue doplnit včas.
Nemožnost nastartovat motor zní jako noční můra, ale moderní dieselové motory, které nejsou zásobovány správnou dávkou AdBlue nalitou do samostatné nádrže, jednoduše nenastartují. Přízrak nedostatku tohoto prostředku na čerpacích stanicích vyvolává oprávněné obavy, protože se dotkne nejen lidí, kteří jezdí s diesely soukromě, ale také dopravního průmyslu, který se připravuje na horkou sezónu kolem Vánoc.
Jaký je důvod zvyšování cen a případné nedostupnosti AdBlue? Jsou to náklady na jeho výrobu. Na výrobu jednoho litru AdBlue se spotřebuje přibližně 1 kg zemního plynu. Rychle rostoucí ceny plynu činí výrobu roztoku nerentabilní.
Chcete se chránit před nedostatkem AdBlue a koupit si kapalinu do zásoby? Není to tak jednoduché. Roztok, který čistí výfukové plyny, se skládá přibližně ze 2/3 z vody. Díky tomu zamrzá již při -11 stupních a jeho pomalá krystalizace probíhá ještě rychleji a není zcela vratná. AdBlue je také citlivé na UV záření, takže jeho skladování není vůbec jednoduché.
Zdroj: adac.de