Bestie na svážení dřeva. Jezdila v lese, ale musela být přivezena po železnici
Pokud trh nenabízí vhodné vybavení pro naše potřeby, je nejlepší si ho postavit. Ne nadarmo se říká, že nutnost je matka vynálezců. To byl i případ nákladního vozu Butler Mark V, který mohl s přívěsem převážet až 200 tun dřeva, píše server Sooken.
Jistě uznáte, že na velkých strojích je něco fascinujícího. A nejen pro děti. I dospělí mají při pohledu na neobvyklé technické dílo často v očích nadšení. V případě modelu Mark V to všechno začali čtyři bratři Butlerové, kteří v polovině 40. let 20. století potřebovali robustní stroj na svoz dřeva v okolí Sooke na kanadském ostrově Vancouver.
Po nějaké době však zjistili, že stroje na trhu nesplňují jejich požadavky. Claude Butler přišel s nápadem postavit si vlastní vozidlo a pomáhal mu Barney Oldfield, který se stejně jako jeho původce vyznal v mechanice. A tak byl v roce 1960 postaven první stroj se 14litrovým vznětovým motorem V12 a celkovou hmotností 90 tun.
Stavěli další vozy, ale nejzajímavější byl jen jeden
V následujících letech postavila rodina Butlerů s pomocí dalších osob další vozy, ale nejzajímavějším exemplářem byl Mark V. Jednou z motivací pro jeho vytvoření byla snaha překročit nosnost 100 tun. Umožnil to vývoj technologií a dostupných komponent.
Cliff Burrows, který v minulosti pracoval pro amerického výrobce nákladních automobilů Kenworth, se podílel i na konstrukci jednoho z největších nákladních automobilů na přepravu dřeva. Výsledek práce týmu spatřil světlo světa v roce 1974 a výrazně se lišil od předchozích produktů. Měl tuhý rám, pohon se přenášel pouze na zadní nápravy (které měly zdvojená kola) a pouze přední dvě nápravy (s jednoduchými koly) byly řiditelné.
Kromě toho dobrý přístup k motoru usnadňoval jeho servis a kabina byla zavěšena relativně nízko. Nechyběla řada prvků výbavy řidiče, včetně vzduchového odpružení sedadla. Ještě působivější však byla čísla, kterými se Butler Mark V pyšnil.
Neskutečný objem
Poháněl ho dvoutaktní šestnáctiválcový motor Detroit Diesel o závratném objemu 18,6 litru, který dosahoval výkonu až 750 koní a byl spojen s automatickou převodovkou. Taková síla však musela zvládnout obrovskou zátěž. Předpokládalo se, že samotná loď Mark V pojme 100 tun nákladu, ale společnost Columbia Trailer na objednávku Butlera postavila přívěs, na který bylo možné naložit dalších 100 tun dřeva.
Uvažovalo se dokonce o zvýšení výkonu na 1000 koní. Nákladní vůz byl dlouhý téměř 13 m a s přívěsem už měřil přes 24 m. Každá náprava vážila přes 2,3 tuny a přední kola měla průměr téměř 183 cm (zadní kola byla o něco menší).
Tato obrovská velikost představovala značný problém pro dopravu. Vozidlo samozřejmě nemohlo jezdit na ulici. Zkušební jízda se nicméně uskutečnila na veřejné silnici – tým, který se na stavbě podílel, znal místní policii. Stačil tedy jeden telefonát a eskorta byla zajištěna.
Vozidlo bylo poté převezeno na místo určení po železnici. Claude Butler měl také ambice vyrábět další vozidla a prodávat je nejen lesnímu, ale i těžebnímu průmyslu. Dokonce vznikly i reklamní brožury, ale nakonec z toho nic nebylo.
Podle příběhu vozidlo Butlerovým dlouho nesloužilo a bylo poměrně rychle prodáno. Dnes je v soukromých rukou, ale jeho stav není zdaleka ideální. Butler Mark V stojí v křoví a čeká na lepší časy. Doufejme, že se jich dočká a v budoucnu bude moci zaujmout svou velikostí, a to jak malou, tak velkou.
Zdroj: sookenewsmirror.com