Benzín E10 je v Česku. Kompletní seznam motorů, pro které je nové palivo problematické
Benzín E10, který obsahuje vyšší podíl biosložek, je k dispozici na českých čerpacích stanicích již od začátku ledna. Pro některá vozidla může přechod na benzín E10 představovat velkou výzvu. V tomto článku dojde k představení všech motorových specializací, které mohou mít s novým benzínem E10 problém. Jejich kompletní seznam připravila ACEA.
Benzín E10 s vyšším obsahem biosložek nahrazuje benzínové palivo prodávané na čerpacích stanicích EuroOil již od začátku ledna 2024. Tato změna probíhá velmi rychle, nová vozidla, která byla nedávno vyrobená, by neměla mít s přechodem na E10 problémy. Nicméně na českých silnicích stále jezdí řada starších vozů, jejichž majitelé by měli být pozorní.
Problém pro starší vozy
Benzín E10 přináší ekologické výhody, jako je snížení emisí skleníkových plynů, což přispívá k celkovému snížení uhlíkové stopy a splňuje požadavky Evropské unie na snižování emisí z dopravy. Avšak majitelé starších vozidel se mohou potýkat s několika problémy.
Některá z těchto vozidel budou možná vyžadovat úpravy nebo servisní zásahy, aby mohla bez problémů fungovat s novým benzínem E10. Konkrétně jde o:
Volkswagen
- Lupo 1.4 (77 kW) modelový rok 2001–2004
- Polo 1.4 FSI (63 kW) modelový rok 2002–2006
- Golf IV 1.6 FSI (81 kW) modelový rok 2002–2004
- Golf IV Variant 1.6 FSI (81 kW) (modelový rok 2002–2006
- Bora 1.6 FSI (81 kW) modelový rok 2002–2005
- Bora Variant 1.6 FSI (81 kW) modelový rok 2002–2005
- Golf V 1.4 FSI (66 kW) modelový rok 2004–2005
- Golf V 1.6 FSI (85 kW) modelový rok 2004
- Golf V 2.0 FSI (110 kW) modelový rok 2004
- Touran 1.6 FSI (85 kW) modelový rok 2003–2004
- Touran 2.0 FSI (110 kW) modelový rok 2004
Audi
- Audi A2 1.6 FSI modelový rok 2003–2005
- Audi A3 1.6 FSI modelový rok 2004
- Audi A3 2.0 FSI modelový rok 2004
- Audi A4 2.0 FSI modelové roky 2003–2004
Fiat
E10 nebude dělat problém žádným autům s emisní normou Euro 3 nebo novější, s výjimkou následujících:
- Barchetta 1.8 16V
- Bravo/Brava (182) 1.6 16V
- Doblò 1.6 16V
- Marea 1.6 16V, 2.0 16V
- Multipla 1.6 16V
- Palio 1.6 16V
- Punto (188) 1.8 16V
- Stilo 1.6 16V (1.596 cm3), 1.8 16V, 2.4 20V
Renault
E10 můžete použít bez obav ve všech modelech vyrobených od 1. ledna 1997 s výjimkou následujících:
- Renault 19
- Megane 1 s 2.0 F5R 700 s přímým vstřikováním
- Megane 1 s 2.0 F5R 740 s přímým vstřikováním
- Laguna 2 s 2.0 F5R 782 s přímým vstřikováním
- Laguna 2 2.0 F4R 764
- Laguna 2 2.0 F4R 765
- Espace 4 2.0 F4R 790
- Espace 4 2.0 F4R 794
- Velsatis 2.0 F4R 762
- Velsatis 2.0 F4R 763
- Avantime 2.0 F4R 760
- Avantime 2.0 F4R 761
Toyota
- Avensis 2.0 1AZ-FSE výroba mezi červnem 2000 a říjnem 2008
- Avensis 2.4 2AZ-FSE výroba mezi červnem 2000 a říjnem 2008
Lexus
- IS250 2.5 V6 4GR-FSE
- GS300 3.0 V6 3GR-FSE
- LS460 4.6 V8 1UR-FSE
Mercedes-Benz
- První generace motorů s přímým vstřikováním C200 CGI (W203), CLK 200 CGI (C209) z let 2002-2005
Opel
- Vectra, Signum a Zafira s motorem o objemu 2,2 litru (kód motoru Z22YH)
Škoda
- Felicia s motory 1.3 OHV (40kw a 50kW)
Seat
- Toledo 2.0 FSI (110 kW) BLR modelový rok 2005/2006
- Leon 2.0 FSI (110 kW) BLR modelový rok 2006
- Altea 2.0 FSI (110 kW) BLR modelový rok 2005/2006
Zdroj: ACEA