Až polovina řidičů se odvrací od elektromobilů a vrací se ke spalovacím motorům
Na příkladu Německa jsme vám nedávno ukázali, jaký dopad na prodej elektromobilů by mělo pouhé snížení státních dotací, nikoli jejich úplné zrušení. Pochopitelně se takový model může zdát vytržený z kontextu, ale i další příklady naznačují, že trh s bateriovými automobily se začíná nasycovat. Nebo (řečeno jinak) ti, kteří si je mohli dovolit, si je již koupili díky štědrým daňovým příspěvkům ostatních. A vypadá to, že bez dalších bonusů se hromada těchto řidičů raději vrátí ke spalovacím motorům.
Výše uvedené není naše tvrzení, ale nejnovější studie nizozemského sdružení pro elektromobilitu VER (Vereniging Elektrische Rijders) ve spolupráci s univerzitou v Groningenu, kterou zadala místní podnikatelská agentura RVO (Rijksdienst voor Ondernemend Nederland).
Než se však dostaneme k výsledkům, udělejme nejprve malou odbočku. Podle nadnárodní nezávislé agentury Rystad Energy klesá prodej elektromobilů po celém světě. Z jejího průzkumu vyplývá, že v lednu letošního roku se celosvětově prodalo zhruba 672 000 bateriových automobilů. To je sice meziročně o 3 % více, ale ve srovnání s prosincem 2022 jde o zhruba 50procentní pokles.
Černý leden pro elektromobily
To samozřejmě neznamená, že elektromobily nikdo nechce, ale krásně to ilustruje, jak zájem s novým rokem a novými pravidly omezujícími dotace v Evropě i Číně klesá. Přesněji řečeno, v Německu klesly registrace elektromobilů o téměř 83 %, v Británii, Číně a zmíněném Nizozemsku zhruba o polovinu.
Norsko, které je považováno za baštu bateriových vozů, zažilo nejhorší leden za posledních 60 let. V celé zemi se prodalo pouze 1 860 vozů, z toho 1 419 elektromobilů, takže poprvé po dvou letech klesl podíl těchto vozidel pod 80 procent. Co k tomu přispělo? Nové daně, které se dotkly i elektromobilů.
Vraťme se k nizozemské studii, na kterou průzkum navazuje a která tvrdí, že až 50 procent řidičů se vzdá elektromobilů a začne opět používat vozidla se spalovacím motorem, pokud budou zrušeny v současnosti platné daňové úlevy. Jinými slovy, nejméně polovina motoristů jezdících s vozidly na baterie si je vůbec nekupuje kvůli nulovým lokálním emisím nebo jiným ekologickým důvodům, ale prostě proto, že jim někdo přispěje na jejich nákup a formou slev i na jejich provoz.
Autorům studie tento poznatek zjevně unikl. „Ještě jsme se nesetkali s tím, že by finanční hledisko bylo při výběru elektromobilu tak důležité,“ cituje deník De Telegraaf Maartena van Biegena z VER.
Zdá se, že plug-in hybridy na tom nejsou o nic lépe. Pokud by plug-in hybridy nebyly osvobozeny od daně, polovina soukromých majitelů by se také vrátila ke starému dobrému benzinu a naftě a nechtěla by používat plug-in elektromobily.
Nakonec ani podnikatelé v Nizozemsku to nevidí diametrálně jinak. Finanční pobídka pro ně byla zdaleka nejsilnější motivací k pořízení elektromobilu pro svou firmu. Pokud skončí, 44 % z nich usedne i za volant vozu s konvenčním motorem. „Rychlá obměna povede nejen k tomu, že bude ve vozovém parku méně nových bateriových vozů, ale navíc se k nim řidiči nebudou vracet. Pak nesplníme naše klimatické cíle,“ stěžuje si Maarten van Biezen.
Do roku 2025 se situace pochopitelně ještě může změnit. A sdružení majitelů elektromobilů již nyní navrhuje, aby se při výpočtu daně nezohledňovala hmotnost baterie a aby dodatečné zdanění bateriových aut bylo nižší, zatímco jsou dražší než vozidla se spalovacími motory. „Tímto způsobem alespoň zajistíme, že jízda elektromobilem nebude dražší než jízda autem se spalovacím motorem,“ řekl van Biezen.
Zdroj: redakce, telegraaf.nl, rystadenergy.com